Je klanten zijn letterlijk en figuurlijk goud waard. En voor veel bedrijven is het ook een hele kluif om telkens weer nieuwe klanten te vinden. Van marketinginspanningen tot koude acquisitie — soms is het gewoon lastig om de targets te behalen. In deze blogpost geven we je 5 tips die direct toepasbaar zijn én zorgen voor meer verkoop.
We weten het: verkoopresultaten mogen altijd beter. Er is altijd ruimte voor groei. Maar hoe ga je nou van een goede omzet naar een recordomzet? Met soms kleine wijzigingen behaal je een goed resultaat. Fijn, want dan houd jij met weinig moeite tóch meer over onderaan de streep.
Schrijf een ijzersterke pitch
Ken je dat, dat iemand aan je vraagt wat je nou eigenlijk precies verkoopt en dat je niet zo een, twee, drie een goed antwoord hebt? Eeuwig zonde, want dat is nou waar het juist om gaat. Je moet in een paar zinnen kunnen uitleggen wat je doet en wie je bent. En weet dan ook wat je écht verkoopt. Verkoop je bedden of verkoop je een goede nachtrust? Een goed verhaal vertellen mensen graag door — en wat is er beter dan mond-tot-mondreclame?
Maak het je klant zo makkelijk mogelijk
Eerlijk is eerlijk: mensen zijn over het algemeen vrij lui en ongeduldig. Daarom is het belangrijk dat je het aankoopproces zo makkelijk mogelijk maakt. Werk een helder aanbod uit en zorg ervoor dat het een no-brainer is om met jou in zee te gaan. Denk aan binnen een paar klikken je product kunnen kopen in de webshop, een duidelijke FAQ op je website om alle vragen en twijfel weg te nemen, duidelijk omschreven pakketten waarin jij laat zien dat jij snapt wat de klant nodig heeft. Maak de weg naar de kassa zo helder en vrij mogelijk.
Geef je klant wat-ie nodig heeft, niet wat hij vraagt
Sommige klanten weten eigenlijk niet zo goed wat hun uitdaging is. Daarom is het aan jou om goede vragen te stellen. Waar zit de crux? Wat heeft zij of hij écht nodig? Luistert het personeel niet goed of is eigenlijk de communicatie gebrekkig? Door interesse te tonen en altijd door te vragen, laat je de klant voelen dat je er veel moeite en energie in steekt. Uiteindelijk kom je met een oplossing waarmee zij of hij écht verder kan en is het binnenhalen van de opdracht een fluitje van een cent.
Durf jezelf te laten zien
Mensen doen het liefst zaken met mensen, niet met anonieme bedrijven. Het is makkelijker verbinding te maken met je (potentiële) klanten als jij ook wat van jezelf laat zien. Dat zij zich met jou kunnen identificeren en graag van jou kopen. Vertel daarom niet alleen wat je doet, maar ook vooral hoe je dat doet en waarom je het doet. Is jouw bedrijf op een bijzondere manier ontstaan? Wat maakt jou uniek — waarom moeten mensen bij jou kopen en niet bij de concurrent die in feite hetzelfde doet? Waar spring jij jou echt je bed voor uit? Jouw verhaal is zo belangrijk, omdat het emoties aanwakkert bij je klant. En dát gevoel zorgt ervoor dat we kopen. Al denken we nog zo rationeel te zijn. En: doe dit dan ook op zo’n manier dat je de interesse bij je klant wekt. Wat haalt zij of hij uit een samenwerking met jou(w bedrijf)?
Vertel niet alleen zelf hoe goed je bent, laat het ook anderen doen
Sociaal bewijs is briljant als het gaat om meer verkopen. Ga maar na bij jezelf: je koopt waarschijnlijk het liefst bij iemand die jou is aangeraden door een ander. Een goede ervaring is heel wat waard. Vraag daarom je voorgaande klanten of ze hun verhaal willen delen: in een review op Google Mijn Bedrijf, op LinkedIn, via een externe partij als Trustpilot of Klantenvertellen en gebruik deze beoordelingen ook op je website én in klantgesprekken. Het werkt ook goed om bijvoorbeeld je gemiddelde cijfer op je homepage te zetten — met ondersteunende reviews. Externe partijen maken dat vaak heel makkelijk mogelijk met een stukje code.
Hulp nodig met je financiële zaken of hr-advies nodig?
Wil je je volop richten op je verkoop en je niet langer bezighouden met je boekhouding, administratie of salarissen? Kan je wel iemand gebruiken die met je meekijkt naar personeelszaken, contracten of andere strategische uitdagingen? Onze mensen staan altijd voor je klaar. We hebben zelfs de kennis en ervaring in huis om jou van juist juridisch advies te voorzien. Kom je een bakkie doen?