Grote kans dat je de ambitie hebt te groeien als je een eigen bedrijf hebt. Wij zien in ieder geval aan onze klanten dat zij het écht willen maken. Tijd voor een blogpost met 5 tips om je bedrijf te laten groeien!
1. Ken je klant
We trappen er allemaal weleens in: denken dat we precies weten hoe alles moet en waar onze klanten op zitten te wachten. Wat als je het de klant eens vraagt? Misschien krijg je ook dingen te horen waar je niet meteen blij van wordt, maar in een later stadium sowieso wel. Want opbouwende kritiek is goud waard! Door je klant om feedback te vragen, geef je hem of haar het gevoel belangrijk voor je te zijn. Je hebt eens een keer op een andere manier contact met je klant en je krijgt er energie en goede inzichten voor terug.
2. Investeer in je klant
‘Voor jou tien anderen’, dat gezegde ken je wel. En je wil niet dat je klant zo over jou denkt! Investeer in je klant door te luisteren, oprechte aandacht voor hem of haar te hebben en goed je huiswerk te doen door goed voorbereid met je klant in gesprek te gaan. Je klant het gevoel geven dat hij of zij het belangrijkst voor je is, is key.
3. Zeg ‘doei’ tegen je klant (of leverancier)
Voordat je nu de telefoon pakt en per direct afscheid neemt van je klanten, leveranciers en partners: zo rigoureus hoeft het niet. Maar houd wel altijd in gedachten dat je afscheid moet nemen van partijen die je niets meer brengen. Het hoeft niet altijd geld te zijn; als jij blij wordt van een positieve energie van een bepaalde klant, dan levert dat ook al iets op. Heb je te maken met iemand die op wat voor manier dan ook jouw groei belemmert? Een klant die veel te veel tijd opslokt, terwijl hij of zij weinig geld oplevert? Een leverancier die afspraken niet nakomt? Tijd om ‘doei’ te zeggen.
4. Verras!
Is er iets dat je kan doen om je bedrijf persoonlijker te maken? Stuur je bijvoorbeeld weleens een kaartje? Of heb je bijvoorbeeld een leuke mail klaarstaan om iemand te bedanken die je factuur heeft betaald? Krijg je een klacht? Los het dan op een (voor alle partijen) goede manier op en doe er een schepje bovenop. Probeer iedere dag één iemand fan van je te maken. Wie weet hoeveel nieuwe klanten je dat oplevert!
5. Ga eens langs
Zeg eens eerlijk: hoe vaak ga jij langs bij je klanten en je belangrijkste partners? Door langs te gaan en het contact warm te houden met de partijen die óók snel groeien, stimuleer je je eigen groei. Jullie kunnen tips en trucs met elkaar delen of zelfs een mastermind-groep vormen. Maak eens een lijst van 10 klanten of partners om naartoe te gaan en ontdek per keer wat het je oplevert!
Groeien doe je met Activaa
Wil je meer weten over de groei van je bedrijf? Hoe de groei er nu voorstaat, hoe je nog groter groeit en wat je daarvoor moet doen of laten? Neem contact met ons op!
(Oh, en heb je de blogpost over productief werken al gelezen?)