Hoe houd je een goede balans tussen werk en privé?

Als ondernemer lijkt het soms alsof je werk nooit stopt: je mobiele telefoon die toch rinkelt op je vrije dag, mails die binnen blijven komen en geen collega die jouw werk even overneemt, je hoofd dat overuren draait, omdat je weer een nieuw idee bedenkt… Zeker nu COVID-19 ons land in haar greep houdt en er momenteel geen mogelijkheid is om te ontspannen bij je favoriete restaurant of buiten de deur te werken bij dat leuke koffietentje om de hoek. Sterker nog: we werken massaal thuis en de lijn tussen werk en privé is dunner dan ooit. Hoe houd je een goede balans tussen werk en privé? Of hoe herstel je de balans als-ie al verstoord is?

Een goede balans tussen werk en privé is heel belangrijk en toch vinden we het massaal moeilijk deze te vinden. Niet zo gek, want we staan altijd aan. Niet alleen door onze iPhones en alle prikkels die daardoor binnenkomen, maar ook door onze hersenschors. Doordat we tegenwoordig in één dag meer prikkels verwerken dan een gemiddelde boer in de Middeleeuwen tijdens het hele leven deed, staat ons lichaam continu in de stress-stand. Gelukkig is daar wat aan te doen.

Wat maakt een goede balans tussen werk en privé zo belangrijk?

Loopt jouw mailbox over, gaat je telefoon vaker af dan je hebben kan en word je al onrustig bij het kijken naar je to-do-lijst? Dan ben je wellicht net wat prikkelbaarder, doe je langer over die ene taak dan je eigenlijk wil en ’s avonds plof je uitgeblust op je bank — al dan niet met een ontevreden gevoel. Het moge duidelijk zijn: je balans tussen werk en privé is dan verstoord. Door die continue stress-stand belanden steeds meer mensen in een burn-out en deze mensen krijgen deze klachten steeds jonger. Met een goede balans voorkom je een hoop klachten en is het leven en het werk een stuk leuker. Je bent productiever, gelukkiger, creatiever en innovatiever als je je niet constant overprikkeld voelt.

Een paar van de kenmerken van een verstoorde werk-privé-balans:
• je to do’s blijven maar toenemen
• je werkt steeds vaker ook in de avonden en weekenden
• je voelt je gestrest
• je slaapt slechter
• je prestaties worden minder
• je bent minder tevreden over je werk

Heb je medewerkers in dienst? Houd dan het volgende in je achterhoofd:
• millennials (of generatie Y) vinden het belangrijk om hun eigen werk- en privétijd in te delen — is die mogelijkheid er in jouw bedrijf, dan is het makkelijker om goed personeel aan te trekken en de medewerkers blijven vanzelfsprekend langer als ze tevreden zijn
• werknemers die zelf de werktijden bepalen, zijn veel productiever, omdat ze zich energieker en gemotiveerder voelen
• als je alle rust en ruimte hebt om te werken wanneer jij dat wil en wanneer je in de goede energie zit om aan een bepaald idee of project te werken, ben je creatiever en innovatiever
• energieke, gezonde werknemers melden zich minder vaak ziek

Zorg naast inspanning ook voor ontspanning

Goed, hoe zorg je dan voor die goede balans tussen werk en privé? Door naast inspanning ook aan ontspanning te doen. Je hoeft niet altijd te werken en het hoeft ook niet iedere dag van 9 tot 5. Sterker nog: even niets doen is minstens zo belangrijk en efficiënt als productief aan het werk zijn.

Wat tips voor ontspanning tijdens je werkdag:
• doe iets waarbij jij je hoofd leeg maakt — pluk even wat onkruid uit de tuin als je toch thuis aan het werk bent, loop een rondje door de buurt, staar uit het raam, teken iets (geen contracten, maar gewoon krabbels), ga mediteren, jongleren en zorg dat je weg bent van je beeldscherm
• doe eens wat ademhalingsoefeningen, verspreid over de dag — op een Apple Watch heb je hier een fijne, begeleide oefening voor, maar je kan ook simpelweg bijhouden hoe vaak jij ademt per minuut
• ga sporten
• geef wat liefdevolle aandacht aan je gezin en/of huisdier
• rust uit met een powernap

Goed om te weten: plan je een pauze in tijdens je werk? Ga dan niet op dat moment het webinar volgen dat je al langere tijd op je lijstje hebt staan, slinger YouTube niet aan en kijk ook niet naar wat je eventueel gemist hebt op sociale media. Je hersenen écht rust gunnen doe je door simpelweg even naar buiten te staren, een rondje te wandelen of — als je toe bent aan een energieverhogende activiteit — even te springen op een trampoline. Wil je meer lezen over je focus aan- en uitzetten? Lees dan Focus AAN/UIT van Mark Tigchelaar.

Plan rust in

Is jouw agenda gevuld met alleen maar werkafspraken en deadlines? En zeg jij zonder na te denken ‘ja’ als iemand je vraagt op die ene dag wat af te spreken, terwijl je eigenlijk ontzettend toe bent aan een vrije dag? Afspraken met jezelf zijn minstens zo belangrijk als met iemand anders. Plan daarom ook echt je rustmomenten in. Schrijf op wanneer je een avondje Netflix doet, noteer je sportsessies, plan in wanneer je écht wil ontspannen. Zo kom je minder snel in de verleiding om toch iets anders te doen dan waar je behoefte aan hebt. Neem je privéleven net zo serieus als je werk en maak naast het werk genoeg tijd voor ontspanning.

En ja, dit geldt dus ook voor je werkdagen. Werk jij graag met een ingeplande dag? Plan dan ruimte in tussen verschillende taken of afspraken (bijvoorbeeld om meteen feedback te verwerken of een actiepunt uit de vergadering op te pakken), neem tijd voor een echte pauze en schrijf op wanneer jouw werkdag klaar is.

Plantips:
• ontdek jouw ritme — wanneer ben je op je scherpst, het energiekst, het creatiefst? Over het algemeen geldt dat het ’t beste werkt om ingewikkelde dingen vroeg op de dag te doen, zodat je in de middag je hersenen wat rust kan gunnen door simpele taken uit te voeren
• werk met kleuren in je (digitale) agenda, zodat je in één oogopslag ziet of je niet alleen maar met werk bezig bent
• houd bij hoelang je over bepaalde taken doet, zodat je ook echt goed kan plannen
• stel prioriteiten, besteed werk uit dat je niet zelf hoeft te doen en zeg vaker ‘nee’

Voor meer tips over plannen en efficiënt werken, lees je Grip van Rick Pastoor.

Doe simpelweg minder

Hoe meer ballen je in de lucht wil houden, hoe groter de kans dat er eentje op de grond valt. En dat is geen kwestie van die bal simpelweg weer oprapen: het brengt je uit balans. Het kost je heel veel energie om op die figuurlijke evenwichtsbalk te blijven staan en het kost misschien nog wel meer energie om er weer terug op te komen. Leer daarom prioriteren en doe alleen de dingen die écht belangrijk voor je zijn. Die bijdragen aan je bedrijf en aan je levensgeluk.

Een paar tips:
• leer uitbesteden (en dat is vaak écht meer dan je denkt) en schakel hulp in als je dat nodig hebt
• bundel taken op breinactiviteit, zodat je niet wisselt van schrijven naar bellen naar vergadering naar lezen — zo wissel je minder van taak en kost het je minder tijd om in de volgende klus te duiken
• maak afspraken over je bereikbaarheid — een vrije dag is een vrije dag
• wees geen perfectionist

In het kader van minder doen: wil je je financiële zaken uitbesteden?

Heb je bedacht dat je meer werk wil uitbesteden en vallen je financiële zaken daaronder? We nemen graag je administratie, aangiftes en meer uit handen. Behoefte aan hr-advies of juridische bijstand? Ook op die gebieden ontzorgen we je. Neem je contact met ons op?