De eigenschappen van een succesvolle ondernemer

Overweeg je te gaan ondernemen en ben je benieuwd naar welke eigenschappen succesvolle ondernemers hebben? Of ben je al een tijdje onderweg als ondernemer en zoek jij altijd naar groei? Wat in ieder geval alle ondernemers gemeen hebben: ze willen succesvol zijn. En succes komt je niet aanwaaien — daar moet je voor werken. Best handig om te weten welke eigenschappen je dan helpen om een succesvolle ondernemer te zijn. Daarom staan ze hier voor je op een rij!

Voldoe je niet aan alle punten? Geen paniek — ondernemen is te leren. En het is als een spier: hoe meer uren je ermee bezig bent en traint, hoe beter je erin wordt. Daarbij is het aan jou om te bepalen wanneer je een succesvolle ondernemer bent. Is dat met een bepaald bedrag op je bankrekening? Is dat bij een groei in aantal klanten? Of ben jij een ondernemer die niet per se naar een specifiek bedrag toewerkt, maar liever naar zo min mogelijk uren werken? Wat je ook wil — onderstaande eigenschappen komen je goed van pas.

Werk hard

In loondienst krijg je gewoon doorbetaald als je een dagje niet lekker in je vel of in je werkflow zit — als eigen baas kost dit je geld. Dus, ja, ondernemen is hard werken, ook op momenten dat je liever een serie kijkt. Ondernemen is een naam opbouwen, goede diensten en producten bedenken en uitwerken, klanten vinden en klanten behouden. Succes vieren en tegenslagen verwerken. Je moet bereid zijn om door te gaan als het moeilijk is en te werken op momenten dat de rest al opgegeven heeft of met andere dingen bezig is.

En nee, hard werken betekent niet dat je je hele ondernemersleven lang dagen van meer dan twaalf uur draait. Hard werken betekent:
• doe alleen de essentiële dingen (en besteed de rest uit of laat het vallen)
• onderneem actie als het nodig is en stel het maken van keuzes niet te lang uit
• laat los — als het niet jouw taak is of als je een nieuwe richting op wil gaan
• doorbreek je eigen patronen en blokkades
• rust als je het nodig hebt
• vertrouw op jezelf
• houd focus

Wees slim

Je hoeft geen Einstein te zijn om te ondernemen — een hoog IQ is geen garantie voor succes. Het betekent ook niet dat je geen fouten maakt. Gelukkig maar, want falen is goed voor je. In dit geval gaat het om slim werken: je leest, je leert, je verzamelt informatie en je denkt na. Slim ondernemen betekent luisteren naar je intuïtie, mentors vinden en naar ze luisteren, creatief zijn, denken in oplossingen en inzetten op innovatie. Met alleen slim zijn kom je er niet, want je moet wel daadwerkelijk actie ondernemen.

Neem je verantwoordelijkheid voor succes én mislukkingen

Veel mensen zeggen bij succes dat het een kwestie van geluk was. Natuurlijk is er ook altijd een deel geluk betrokken bij succes, maar het is meer dan dat. Maken we een fout? Dan zegt de één dat het komt door de omstandigheden of door de buitenwereld. De ander neemt wel de verantwoordelijkheid voor een mislukking, maar niet voor succes. Het geheim is dat je het jezelf allebei aanrekent. Maakt een van je werknemers een fout? Dan is dat misschien niet direct te wijten aan jouw skills, maar jij bent wél verantwoordelijk. Had je bijvoorbeeld een duidelijkere uitleg en handvatten kunnen geven? Groot succes behaald? Ook dan mag je jezelf daarvoor verantwoordelijk houden. (En de mensen die eraan mee hebben gewerkt — ook zij verdienen de credits en de complimenten.)

Durf te leren

Als ondernemer ben je constant bezig met vernieuwen. Het verbeteren van je eigen vaardigheden, en nieuwe dingen uitproberen om je bedrijf te laten groeien. Je maakt al wel video’s, maar wie weet is een podcast ook iets voor jou of je adverteert normaal alleen met tekst en probeert nu een marketingvideo uit. Ga pro-actief aan de slag met allerlei nieuwe dingen die op je pad komen. Al doe je later niets meer met die podcast — je hebt wel weer geleerd hoe je goed een boeiend verhaal vertelt en die vaardigheid kan je weer bij andere dingen gebruiken.

Omarm je behoefte om te groeien

Een hardnekkige fabel is dat je per definitie niet tevreden bent met wat je hebt en doet als je altijd nog grotere dromen hebt. Wat ons betreft is dat niet waar: het kan prima naast elkaar bestaan. Het is goed mogelijk om heel gelukkig te zijn met wat je hebt en toch te streven naar meer. Omarm je behoefte om te groeien, want juist dat brengt je veel meer. Die behoefte is waarschijnlijk sterker dan je angst.

Doe het toch, ondanks je angst of onzekerheid

Wat elke ondernemer doet om te groeien: risico’s nemen. Het is aan jou hoe groot ze zijn en op welke manier je dat doet, maar dat je het moet doen, staat vast. Is het niet aan jou besteed om je baan in loondienst op te zeggen en dan te beginnen als ondernemer? Ga dan voor een middenweg: bouw aan je bedrijf, terwijl je nog in loondienst bent en neem ontslag als je er enigszins van kan leven. Weet je dat jij juist beter gedijt bij een sprong in het diepe? Doe dat dan. Laat je niet tegenhouden door angst, onzekerheid of de meningen van anderen. Je weet nooit 100 procent zeker of je beslissing net zo goed uitpakt als je hoopte — of misschien nog wel beter. Durf de knoop door te hakken, want niet kiezen is ook kiezen. Maar dan voor stilstand en het klein houden van jezelf. En onthoud: levert je actie niet op wat je voor ogen had, dan heb je er in ieder geval van geleerd.

Laat je niet tegenhouden door het idee dat je aardig moet zijn

We willen allemaal graag dat anderen ons leuk vinden. Het is de truc om jouw zakelijke zelf los te zien van jou als persoon. Iedereen tevreden houden? Dat is een utopie. Bij elke keuze die jij maakt, is er wel iemand die het niet eens is met wat je doet. Een opdracht teruggeven, omdat een klant telkens de afspraken niet nakomt? Dat maakt jou geen onaardig mens, maar een ondernemer die zijn grenzen kent. Dan hoef je je natuurlijk niet als een hork te gedragen, maar je snapt het punt.

Zorg goed voor je geld

Bij het nemen van risico’s hoort ook investeren. En een goede ondernemer weet: alle investeringen komen bij je terug — in veelvoud. Wees scherp op je mentaliteit rondom geld. Durf jij wel genoeg geld te vragen voor wat je doet? Of ben je bang dat jouw doelgroep niet wil betalen wat jij vraagt? In dat laatste geval is het slim om op zoek te gaan naar een nieuwe doelgroep. En hoe zit het met de verhouding tussen omzet en kosten? Als jij elk jaar €100.000 omzet en €90.000 aan kosten hebt, dan is het misschien handiger om de focus te verleggen. Een omzet van €75.000 klinkt minder, maar als je maar €10.000 kosten hebt, doe je het aanzienlijk beter.

Blijf proberen

Heus niet alles lukt. Ook niet bij de succesvolle ondernemers die je ziet. Zij hebben ook tientallen, zo niet honderden, dingen geprobeerd die niet brachten wat ze voor ogen hadden. Maar zoals Thomas Edison — een Amerikaanse uitvinder en zakenman — zei: “I have not failed, I’ve just found 10,000 ways that won’t work.”

In elk succes en in elke mislukking zitten zo veel lessen die waardevol genoeg zijn om altijd te blijven proberen en door te zetten.

Doe niet alles alleen

Weet ook dat je niet alles alleen hoeft te doen. Samenwerken met anderen brengt je veel verder dan wanneer je alles zelf wil doen. Besteed bijvoorbeeld je administratie uit, schakel een businesscoach in, laat je adviseren over je financiën en zorg dat je contracten op orde zijn. Bij dit en meer helpen we je graag! Neem je contact met ons op?