Veel bedrijven zeggen dat ze transparant zijn en hebben dat zelfs als één van hun belangrijkste waarden ergens op papier staan, maar houden salaris- en andere geldzaken toch liever niet zó duidelijk en glashelder voor iedereen. Zonde, want transparantie over salarissen kan flinke voordelen opleveren voor werkgevers. En voor de medewerkers en klanten. Daarover lees je hier meer.
Voordat we naar de voordelen gaan: het is belangrijk dat je goed nadenkt over salaristransparantie en hoe je dat communiceert. Niet alle bedrijven of branches zijn daar al direct klaar voor en het kan zomaar uitdagingen met zich meebrengen als je het niet goed aanpakt. Respecteer altijd de privacy van de individuele werknemers en bedenk vooraf wat je wel en niet wil delen, hoe je dat doet en hoe je omgaat met eventuele kritiek.
1. Wees open en rechtvaardig voor een goede bedrijfscultuur
Een goede bedrijfscultuur, waar je onlangs al over kon lezen op ons blog, bestaat ook uit gelijke beloning. Als de een voor hetzelfde werk meer verdient dan een ander, dan is dat niet rechtvaardig. Wees open en eerlijk, want op die manier ben je verplicht iedereen hetzelfde te belonen en dat draagt bij aan een gezonde, positieve werksfeer.
2. Krijg tevreden(er) werknemers
Weten waar je aan toe bent, eerlijke beloning en daarmee rechtvaardigheid: dat brengt tevredenheid en erkenning met zich mee. Ieder mens wil gezien worden en krijgen wat-ie verdient: dat is één van onze levensbehoeftes. Dat gevoel levert weer betere prestaties op, dus het mes snijdt aan twee kanten. Weten je mensen ook dat zij evenveel kans maken op promotie als ieder ander en dat het salaris niet afhangt van degene met de beste onderhandelingstechnieken, dan motiveert dat extra om goed te presteren. Wat ook meetelt: als werknemers duidelijkheid hebben over wat nodig is om salarisschalen te doorlopen, moedigt dat aan zich verder te ontwikkelen, extra verantwoordelijkheden op zich te nemen en zo het bedrijf te helpen groeien.
3. Werk met betrokken en loyale mensen
Ook belangrijk: het gevoel dat je serieus wordt genomen. Dat word je als je weet dat je een eerlijk salaris krijgt. Mensen voelen zich meer onderdeel van je bedrijf; ze zijn meer betrokken en loyaal. Dat betekent dat ze langer bij je blijven werken dan wanneer ze ontevreden zijn, dus het personeelsverloop is een stuk lager. En dat betekent dat de ervaring en kennis binnen je onderneming blijven, in plaats van dat ze onvoldaan de deur uitgaan — naar de concurrent.
4. Trek meer talentvolle sollicitanten aan — op een effectieve manier
Het valt niet mee om mensen te werven in de huidige arbeidsmarkt. Wat kan helpen? Duidelijkheid over salaris en daarmee heldere financiële verwachtingen bij je mogelijke medewerker. Je verspilt ook niet langer tijd — zowel van jezelf als van de sollicitant — aan gesprekken die nergens toe leiden, omdat er al geen match is op basis van het tot dan toe nog onbekende salaris.
5. Zorg voor een positief imago
Bedrijven met eerlijke verloning en zelfs het streven om een loonkloof actief te dichten, waarderen we meer. Dat zorgt voor een positief imago: je werkt aan inclusie en meer diversiteit in je bedrijf. Klinkt als vooral een voordeel voor de mensen die daar baat bij hebben, maar het gevoel van gelijkwaardigheid werkt positief uit op iedereen: je medewerkers, toekomstige collega’s én de mensen om hen heen en je klanten.
Meer omzet en meer winst draaien?
Ook wij helpen je graag bij het optimaliseren van je omzet en je winst. Wil je dat je plannen bijdragen aan je omzetgroei en wil je je winst maximaliseren? Dan zijn wij er voor je. We helpen niet alleen met je cijfers en administratie, maar ook met businesscoaching. Zullen we een virtuele kop koffie doen en bekijken wat jouw mogelijkheden zijn?