In loondienst ben je zeker van je inkomen: elke maand stort je werkgever rond dezelfde datum je salaris. Je weet, als het goed is, ongeveer wat er binnenkomt. Als ondernemer weet je dat vaak niet zo precies — en is het ook nog eens helemaal aan jou wat je verdient. Nu leven we in een tijd waarin vrijwel alle prijzen stijgen en je meer geld nodig hebt om je koopkracht te behouden. We raden ondernemers uiteraard aan eerst te kijken naar hoe je meer verdient, maar dat neemt niet weg dat je óók scherp wil kijken naar je uitgaven. Zijn al je kosten nodig? Zo ja, kan het goedkoper? In deze blogpost vind je 5 tips om als ondernemer te besparen.
Kosten maken is niet per se slecht
Vooropgesteld: het is niet erg om kosten te maken. En hogere kosten, als je ze vergelijkt met een kwartaal of een andere periode eerder, zijn niet per se slecht nieuws. Groei je als ondernemer, dan is het verklaarbaar dat je (tijdelijk) meer kosten maakt. Denk aan een periode waarin je een nieuw product op de markt bracht, waarvoor je freelancers inhuurde, advertenties draaide en geld uitgaf om die dienst of dat product te maken. En €100 ‘extra’ uitgeven als je daar vervolgens €1.000 mee verdient, is natuurlijk juist hartstikke slim! Staar je dus niet blind op alleen het bedrag — bekijk waar je het aan uitgeeft én wat het je oplevert. Hoe je dit allemaal doet? De tips lees je hieronder.
1. Breng je financiën in kaart
Het belangrijkste is dat je weet wat er aan kosten uitgaat en aan inkomsten binnenkomt. Als je je cijfers niet kent, is het lastig om te ontdekken waar je op kan besparen en hoeveel dan. Wat zijn je grootste bronnen van inkomsten? Kan je daar met relatief weinig moeite meer van maken? Soms is het niet nodig nieuwe klanten te vinden, maar kan je je bestaande klanten verder helpen. Wat zijn je kostenposten? Zet al je cijfers op een rij en draai ze uit, want je hebt ze nodig bij de volgende stappen.
2. Bekijk al je kosten kritisch
Zowel je vaste lasten als je variabele kosten spelen een grote rol in de gezondheid van je bedrijf. Bekijk dus goed waar je allemaal voor betaalt: niet alleen welke verzekeringen je hebt, maar ook waar je precies voor verzekerd bent. Misschien ben je voor bepaalde dingen wel dubbel verzekerd? Of is het een optie om over te stappen naar een andere verzekeraar om zo een mooie korting te krijgen? Krijg je korting als je al je verwerkingen bij één partij onderbrengt? Maar ook…
• bekijk je zakelijke bank: is er een bank die je helpt besparen op wisselkoersen als je veel betalingen in verschillende valuta krijgt, betaal je bij een andere bank minder voor eenzelfde pakket of heb je dit dure pakket überhaupt eigenlijk helemaal niet nodig?
• kijk kritisch naar je pensioen: verander het niet zomaar, maar win professioneel advies in
• telefoondiensten: heb je nu een abonnement met allerlei mogelijkheden die je niet gebruikt, maar waar je wel voor betaalt, dan is het een optie om over te stappen naar een goedkopere variant of misschien wel een heel andere aanbieder
• energiecontracten: krijg je bij een andere aanbieder een mooie welkomstkorting en zijn de tarieven gunstiger?
En maak je veel minder gebruik van je winkel- of kantoorpand, draai dan de verwarming uit als je er niet bent, zet de koelkast uit en trek de stiekem energieslurpende stekkers uit het stopcontact.
Kijk ook goed naar je variabele kosten. Draaien er bijvoorbeeld online advertenties, maar heb je geen idee wat ze opleveren? Het is niet per se erg om daar veel geld aan uit te geven, als ze ook maar daadwerkelijk omzet opbrengen. Bedenk dus wat je doel is: draai je die advertenties om winst te maken of is het een mooie manier van leads genereren die later nog meer omzet opleveren doordat ze meer producten of diensten afnemen? Wellicht is er nog een en ander te optimaliseren, door advertenties te draaien voor precies die doelgroepen die het vaakst bij je kopen of het meeste geld uitgeven. Heb je nieuwe spullen nodig? Een refurbished laptop is goedkoper dan een gloednieuwe. Ook de kleine dingen tellen mee: print je normaal alles wat los en vast zit? Stop daarmee en stel de kosten voor nieuwe inktcartridges uit. En die nieuwe pennen met je bedrijfslogo erop? Normaal erg leuk, nu niet nodig om je bedrijf te laten draaien.
3. Werk efficiënter en slimmer
Tik je vaak eenzelfde e-mail? Beantwoord je met regelmaat dezelfde vragen? Krijg je regelmatig een belletje van potentiële klanten die niet onder je label ‘ideale klant’ vallen? Hebben veel mensen een vraag over je diensten of producten? Dit kost allemaal tijd. Onnodige tijd. En je weet: tijd is geld. Kijk dus waar je tijd kan besparen. Bijvoorbeeld door je webteksten te verbeteren met meer informatie en een duidelijke omschrijving van wie je ideale klant is. Komen die vaakgestelde vragen van je medewerkers? Bekijk dan of je een FAQ online kan zetten voor ze, een handboek kan maken met uitleg of op een andere manier op voorhand de informatie kan geven. Keert een handeling als het versturen van een e-mail met grofweg dezelfde inhoud of vormgeving iedere maand of zelfs week terug? Maak er dan kant-en-klare formats van en automatiseer de verzending ervan.
Hetzelfde geldt voor taken als bonnetjes inboeken en vergelijkbare taken. Dingen waar je eigenlijk nooit zin in hebt, maar die toch moeten gebeuren. Vind uit of er handige opties zijn op dat veel makkelijker en sneller te doen, zoals in dit geval een boekhoudsysteem. Ook dat kost geld, maar als het je geld oplevert doordat je nu wel alles op orde hebt, je tijd bespaart doordat het veel slimmer, sneller en gebruiksvriendelijker werkt én je energie overhoudt om in meer verkopen te steken, dan verdien je dat wellicht meer dan terug.
Nog een manier om efficiënter te werken: door themadagen in te plannen. Als ondernemer is je lijst met dingen om te doen áltijd vol. Het is verleidelijk om alles in een razend tempo af te werken, maar het gevolg is dat je daardoor minder productief werkt. Door te werken met themadagen, bepaal je wat je op welke dagen doet. Zo leg je bijvoorbeeld vast dat je op maandag geen vergaderingen of sociale activiteiten plant, waardoor je de hele dag ongestoord werkt aan dingen die veel focus vragen. Dinsdagen gebruik je voor je marketing en zo kies je voor iedere dag een thema. Bekijk goed wat voor jou werkt en wat je fijn vindt. Voel je bijvoorbeeld dat je aan het eind van de middagen minder energie hebt? Of dat je vooral in de ochtenden graag focuswerk doet? Een themadag hoeft niet de hele dag te duren — je kan ook met blokken werken. In de ochtend vol geconcentreerd en in de middag taken die niet zo veel creativiteit en concentratie vragen.
4. Verspil je tijd niet
In het verlengde van de tip hierboven: bekijk of je dingen écht zelf moet doen of dat uitbesteden slimmer is. “Maar uitbesteden kost toch geld?” Ja, dat is absoluut waar. Maar als jij in verhouding onnodig veel tijd besteedt aan het schrijven van een blogpost of het doen van je administratie, dan is het misschien veel lucratiever om die tijd te besteden aan dingen die alleen jij als beste kan. Een voorbeeld: stel dat jij €100 per uur verdient en 8 uur bezig bent met een blogpost. Dan ‘kost’ dat je €800. Besteed je dat uit aan iemand die dat veel sneller doet, laten we zeggen 4 uur, voor €500? Dan is het a) sneller schakelen en b) €300 in je zak houden. Bekijk dan wel of dat wat je uitbesteedt ook daadwerkelijk iets oplevert. Dat hoeven niet direct keiharde euro’s te zijn: ook tijd en energie zijn waardevol.
5. Maak gebruik van de fiscale mogelijkheden
Weet jij eigenlijk of je alles optimaal geregeld hebt? Hoe zit het bijvoorbeeld met de investeringsregelingen, je oudedagsreserve en een auto van de zaak? Is je bedrijf wel in de slimste vorm gegoten? Veel ondernemers laten (veel!) geld liggen door geen gebruik te maken van de regelingen die er voor ze zijn. Kijk of jij aanspraak kan maken op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA), de milieu-investeringsaftrek (MIA), de energie-investeringsaftrek (EIA) en je oudedagsreserve. Kom je hier niet uit of wil je dat experts met je meekijken? Neem dan vooral contact met ons op.
Meer inzicht in je financiën en je kosten om je winst te vergroten?
Wil je graag hulp bij het krijgen van inzicht in je financiën? Activaa helpt. Niet alleen met geld besparen — ook door te ontdekken wat je kan doen om meer omzet en winst te draaien met je bedrijf. We helpen niet alleen met je cijfers en administratie, maar ook met businesscoaching. Zullen we een virtuele kop koffie doen en bekijken wat jouw mogelijkheden zijn?