Storytelling is een krachtige manier om informatie over te brengen en mensen bij je bedrijf te betrekken. Maar wat zijn nou de voordelen? Wat ís storytelling eigenlijk? In deze blogpost krijg je vijf redenen om vandaag nog aan je storytelling-vaardigheid te werken, want het draagt bij aan de groei van je bedrijf.
Wat is storytelling eigenlijk?
Storytelling lijkt een hype — dat is het niet. Het is een krachtige manier van je verhaal delen op een effectieve manier. Een belangrijk onderdeel van je copy en je ‘messaging’. Het gaat om geloofwaardige verhalen die relevant zijn voor je doelgroep, zodat je ze laat voelen wat jouw aanbod met ze doet. Door het zo te doen dat je potentiële klanten zich in jou(w verhaal) kunnen verplaatsen en binding met je voelen, speel je in op de verlangens van je doelgroep en is het veel makkelijker om aan ze te verkopen.
Maar, belangrijke nuance: deel échte verhalen. Sommige bedrijven verzinnen smeuïge verhalen met luchtkastelen en eenhoorns, maar vergeten één ding — dat de doelgroep voelt dat het niet waar is. Het gaat om authentieke verhalen die écht zijn. Je doelgroep is niet dom en prikt absoluut door je sprookje heen. Het hoeft niet groots en meeslepend; bedoeling is vooral dat je verhaal je ideale klanten boeit en uiteindelijk bindt. De voordelen? Dat je met storytelling je bedrijf kan laten groeien. Lees maar.
Onthouden van verhalen lukt beter
Gortdroge informatie is al niet zo leuk om te lezen, maar het onthoudt ook nog eens voor geen meter. Ken je die leraar van vroeger nog, die dat óersaaie vak toch leuk maakte door geweldige verhalen te vertellen? Ons brein is al sinds mensenheugenis zo geprogrammeerd dat we verhalende wezens zijn: we begrijpen en onthouden verhalen beter door de structuur die ons helpt informatie te organiseren en te verwerken. Zelfs de taaie informatie onthoud je als je het in verhaalvorm krijgt aangeboden, omdat je je verplaatst in de situatie van de ‘hoofdpersoon’.
Kortom: met storytelling breng je je boodschap beter over, begrijpen je potentiële klanten je én blijft je boodschap hangen.
Zorg voor een emotionele band met je doelgroep
Verhalen hebben de kracht om emoties op te roepen. Emoties spelen een belangrijke rol bij het koopgedrag: we kopen met emotie en ‘rechtvaardigen’ die koopbeslissing met logica. Als mensen zich emotioneel betrokken voelen bij jouw verhaal, willen ze graag actie ondernemen. Verhalen gaan over dingen die we herkennen, waardoor we ons inleven en meevoelen. Roep met jouw verhaal emoties op en maak meer impact met je boodschap. Door iets van jezelf te laten zien (mensen kopen van mensen, niet van anonieme, afstandelijke bedrijven), win je het vertrouwen van je doelgroep en lukt het je een connectie aan te gaan.
Maak je boodschap uniek
Wat je doet, is waarschijnlijk niet uniek. En als dat nu wel zo is, dan blijft dat nooit lang — er zal altijd een andere ondernemer opstaan die (ongeveer) hetzelfde gaat doen. Daarom wil je in ieder geval uniek zijn in je copy en je verhalen. Gebruik storytelling om te laten zien waar je voor staat, wie je bent en wat jouw bedrijf nou zo fijn maakt om mee te werken of van te kopen. Níemand heeft dezelfde verhalen als jij, dus schrijf over waarom je doet wat je doet, voor wie je dat doet en wat jouw aanbod je doelgroep oplevert.
Aanbevelen is makkelijker
Als jij feitelijk vertelt wat je doet, maakt dat meestal geen blijvende indruk — zelfs niet als wát je doet briljant is. Ga maar eens na wat je vertelt als iemand naar je favoriete vakantie vraagt: dan vertel je niet alleen dat je in die ene plaats was, maar wat je meemaakte, wat daar bijzonder was, hoe je je daar bij voelde en waarom je daar echt nog een keer naartoe wil. Of, beter nog: waarom die ander daarheen moet! Omdat we verhalen beter onthouden dan cijfers en feiten, is de kans veel groter dat iemand jou weet aan te bevelen als je aan storytelling doet. Als anderen jouw verhaal delen, horen meer mensen van jouw bestaan en jouw boodschap. En zo verander je je doelgroep in je ambassadeurs, waar je zomaar meer omzet mee kan draaien.
Zet aan tot actie
Ons brein houdt niet van open eindjes, we willen dingen begrijpen en we willen weten waarom. Dat zit er al van jongs af aan in; het is niet voor niets dat kinderen een fase hebben waarin ze de hele dag ‘Waarom?’ vragen. Leg je waarom dus uit, want als mensen zien dat het belangrijk is, dat ze het begrijpen en voelen wat de waarde is van je aanbod, zijn ze eerder geneigd om te kopen. Of zich aan te melden voor je nieuwsbrief, contact met je op te nemen of waar je verhaal dan ook maar op gericht is.
Klaar voor nog meer bedrijfsgroei?
Wil je meer verkopen, meer omzet draaien en je winst maximaliseren? Activaa helpt. We helpen je met het verbeteren van je cijfers, administratie en bieden een sterk staaltje businesscoaching. Zullen we een virtuele kop koffie doen en bekijken wat jouw mogelijkheden zijn?