Als ondernemer krijg je altijd te maken met concurrentie. Zélfs al ben je de enige die aanbiedt wat jij doet, staat er ongetwijfeld vroeg of laat iemand op die precies hetzelfde aanbod maakt. Of je nou freelancer bent of in het mkb werkt — het is belangrijk jezelf te onderscheiden én op te vallen tussen alle anderen. Alleen dan trek je de klanten aan waar jij het liefst mee werkt en maak je het mogelijk een duurzaam bedrijf te runnen. Maar hoe doe je dat: omgaan met concurrentie en opvallen bij je favoriete mensen?
Concurrentie is een onvermijdelijk onderdeel van het spel dat ondernemen heet. Het lijkt soms intimiderend, maar dat zwakt af als je beseft dat concurrentie niet per se een bedreiging hoeft te zijn. Sterker nog: het kan je zelfs inspireren en helpen bij je groei!
Ken je concurrenten én laat je er niet door leiden
Velen krijgen kriebels bij ‘concurrentie’: het houdt je tegen om te doen wat je wil, ‘want er zijn er al zo veel die precies hetzelfde doen’. Of je voelt constant de hete adem van je mededingers in je nek. Terwijl het helemaal niet zo hoeft te voelen! Zonder je concurrenten naar beneden te halen, is het mogelijk om op te vallen en klanten aan te trekken waar je graag mee en voor werkt.
Je begint bij het leren kennen van je concurrenten. Je hoeft niet elke stap die ze zetten te volgen — laat staan te kopiëren —, maar het gaat erom dat je begrijpt wie ze zijn, wat ze doen en wat hun sterke en zwakke punten zijn. Dat helpt je om je eigen bedrijf nog sterker te positioneren en het geeft je de ruimte om kansen en bedreigingen te zien, zodat je daarnaar kan handelen.
Het leren kennen van je concurrenten zorgt ervoor dat je begrijpt hoe jouw bedrijf nu echt in de markt staat en gezien wordt, zodat je weloverwogen beslissingen kan nemen die je bedrijf laten groeien. Analyseer je je concurrenten: bieden zij niet dezelfde service op bepaalde vlakken? Dan heb je daar al een kans om jezelf te onderscheiden. Kijk ook naar hun marketing en innovatie: gebruiken zij agressieve marketingtechnieken? Dan kan jij een fijn tegengeluid zijn voor de mensen die daar niet van houden. Introduceren zij telkens innovatieve producten of diensten? Dan verzwakt dat misschien jouw marktpositie en is het tijd om je eigen aanbod eens goed onder de loep te nemen. Hoe kan je deze bedreiging omtoveren tot kans?
Begrijp je wat je concurrenten goed doen en waar ze tekortschieten, dan is dat een mooie kans om je eigen strategieën te verbeteren. Leer van hun fouten en valkuilen, zodat jij daar geen builen op hoeft te lopen.
Je concurrentie geeft je ook inzicht in de behoeften, voorkeuren en verwachtingen van je doelgroep: welke concurrenten overwegen jouw favoriete mensen nog meer? Antwoorden op die vragen laten zien hoe je je aanbod en marketing nog beter afstemt op de behoeften van je doelgroep, zodat je ze geeft wat ze écht willen.
Raak niet verstrikt in een constant vergelijk, maar ga uit van je eigen kracht
Hoewel we je aanraden je concurrenten te kennen, is het belangrijk niet verstrikt te raken in een constante vergelijking. Sterker is als je je richt op wat jou uniek maakt en hoe je jezelf onderscheidt in de markt. Het zit namelijk zo: mensen nemen meestal geen rationele beslissingen, maar kopen met emotie. Hoewel je hetzelfde aanbiedt als anderen, zijn de producten, diensten en beleving wél anders. Denk maar eens aan alle kappers, snackbars en supermarkten in dit land. Jouw favoriet is dat niet van een ander en andersom. En toch draaien ze allemaal genoeg omzet om te blijven bestaan. Wat jou(w aanbod) uniek maakt, is hoe je het doet. Waarom je doet wat je doet.
Vertrouw op je eigen kracht en expertise: identificeer wat jouw bedrijf nou echt onderscheidt en benadruk dit in al je marketing en communicatie. Dat kan gaan over unieke vaardigheden, ervaring die je hebt, je klantenservice, je missie, je visies en je bedrijfscultuur. Door je te focussen op wat jouw bedrijf nou ‘jóu’ maakt, creëer je een authentiek merk dat je favoriete mensen aanspreekt.
Leg hier de nadruk op om op te vallen
In een wereld vol concurrentie is het noodzaak om jezelf en je aanbod te onderscheiden. Dat doe je al door deze vier dingen toe te passen.
1. Wees authentiek
Wees eerlijk over wie je bent en waar je voor staat als bedrijf. Authentieke merken hoeven geen sprookjesverhalen te vertellen of een extreem grootse missie te verzinnen; transparant en eerlijk zijn, is al genoeg om (meer) vertrouwen op te wekken bij je doelgroep.
2. Bied toegevoegde waarde
Ga een stap verder dan ‘alleen’ het leveren van je aanbod. Bedenk hoe je extra waarde geeft aan je klanten, zoals uitstekende klantenservice of extra tips over hoe ze je aanbod kunnen gebruiken of versterken. De ervaring met jouw bedrijf houdt niet op na de aankoop!
3. Focus op je niche
Begrijp wat jouw favoriete klanten zoeken en willen. Denk aan de prijs, de kwaliteit tot de ervaring die ze prettig vinden bij het afnemen van je aanbod. Identificeer specifieke doelgroepen of niches en richt je marketing op hen. Zorg dat je boodschap en aanbod kloppen en benadruk hoe jij je favoriete mensen helpt om hun doelen te bereiken en verlangens waar te maken. Laat zien dat je een expert bent — zo laat je de concurrenten die een veel bredere focus hebben dan jij al ver achter je. Jij kiest toch ook voor een fysiotherapeut die gespecialiseerd is in behandelen van knieën als dat jouw blessure is, in plaats van voor iemand die alles doet?
4. Zorg voor een uitstekende klantenservice
Fouten maken is menselijk en het is een utopie te denken dat alles binnen jouw bedrijf altijd maar vlekkeloos verloopt. Dat is niet erg; integendeel zelfs. Als je laat zien dat je problemen goed oplost, krijgt iemand alleen maar meer vertrouwen in je. Reageer snel en efficiënt op vragen en klachten en je klant voelt zich gewaardeerd, gezien en serieus genomen. Doe je dat goed, dan worden je klanten je beste ambassadeurs en daarmee je allersterkste marketing.
Meer omzet en meer winst draaien?
Ook wij helpen je graag bij het optimaliseren van je omzet en je winst. Wil je dat je plannen bijdragen aan je omzetgroei en wil je je winst maximaliseren? Dan zijn wij er voor je. We helpen niet alleen met je cijfers en administratie, maar ook met businesscoaching. Zullen we een (virtuele) kop koffie doen en bekijken wat jouw mogelijkheden zijn?