De ene ondernemer is de andere niet: waar de een graag een heel team van medewerkers om zich heen bouwt, doet de ander het liever alleen — of met freelancers. Voor allebei is een hoop te zeggen. Als jij tot de groep behoort die graag werknemers in dienst neemt, is het goed je af te vragen wanneer het tijd is om personeel aan te nemen. Te laat medewerkers aannemen kan je namelijk tegenwerken, maar te vroeg net zo goed. Dus: wanneer is het ‘t juiste moment om mensen aan te trekken? Dat lees je hier.
5 vragen om jezelf te stellen als je overweegt personeel in dienst te nemen
Er hangt geen vast moment aan wanneer het tijd is om personeel aan te nemen. Voor sommige bedrijven geldt dat het al vanaf de start slim is, terwijl andere organisaties beter een paar jaar kunnen wachten. Met deze vijf vragen controleer je of je een goede basis hebt om werkgever te worden:
1. heb ik genoeg werk voor personeel — structureel?
2. heb ik genoeg tijd en geld voor personeel?
3. leveren medewerkers mij genoeg extra omzet en winst op om het rendabel te laten zijn of gebeurt dat op korte termijn?
4. is het aannemen van personeel de beste optie voor mijn bedrijf (op dit moment) of zijn er andere opties, zoals het werken met freelancers of een andere constructie als detachering?
5. kan ik personeel goed managen en motiveren — of kan ik dat beter uitbesteden?
Wees goudeerlijk in het beantwoorden van deze vragen. Vijf keer een positief antwoord? Dan is het tijd om de stap naar (meer) mensen in je bedrijf te zetten. Maar hoe werkt dat dan?
Kijk goed naar je verwachtingen
Wat verwacht je van de toekomst van je bedrijf? Maak verschillende situatieschetsen: eentje als de groei gelijk blijft, eentje als de groei stijgt en, ja, ook eentje als de markt krimpt. Een paar dingen om mee te nemen in je prognoses:
• je huidige omzet, kosten en winst
• hoeveel omzet je kan verwachten de komende vijf jaar
• welke ontwikkelingen je in de markt verwacht
• hoe ziet je klantenbestand eruit: heb je genoeg klanten en hoe komen die bij je (via via is erg fijn, maar niet erg betrouwbaar)?
• welke klanten brengen je de meeste omzet en wat als een deel daarvan wegvalt?
Heb je in ieder scenario voldoende financiële draagkracht om je personeel te betalen? Kom je hier niet uit, vraag dan een specialist om met je mee te kijken.
Verdiep je in wat personeel kost
Een veelgemaakte fout is dat ondernemers alleen kijken naar het salaris. Met alleen het loon betalen van je medewerkers, ben je er nog niet. Er komen meer kosten bij kijken, zoals indirecte loonkosten en premies. En dan hebben we het nog niet eens over wat het kost aan tijd en geld om je mensen in te werken. Denk ook aan een extra bureau, misschien een werktelefoon, een computer, een auto van de zaak, vakantiegeld, vakantietoeslag en eventuele bonussen… Kortom: met alleen salaris ben je er nog niet.
Bedenk welk werk je medewerkers oppakken en wat dat oplevert
Zeker bij je eerste personeelslid kan het even zoeken zijn naar wat zij of hij precies oppakt. Welke functie hoort daarbij en waar bestaat het takenpakket uit? Is het echt mogelijk om dat door één persoon te laten doen — en is het dan ook allemaal goed? En wat levert het op als iemand anders dan jij dat werk doet? Hoeveel diensten of producten kan je meer leveren dankzij je medewerker?
Houd weer rekening met de inwerkperiode, dat misschien niet iedereen net zo snel werkt als jij en dat er soms simpelweg iets tegenvalt. Reken jezelf dus niet rijk.
Zet je eigen kwaliteiten op een rij
Niet geheel onbelangrijk: dat jíj klaar bent voor personeel. Heb je de kwaliteiten die een goede werkgever nodig heeft? Je rol verandert, zodra je mensen aanneemt. Je bent dan niet alleen de pionier, de expert en de gedreven ondernemer — je bent dan ook een manager. Dat betekent dat je mensen moet aansturen, motiveren en faciliteren. Een nieuwe medewerker neemt dus heel wat van je werk weg, maar daar komt ook écht werk voor terug.
Samen met specialisten bekijken hoe de zaken ervoor staan?
Bij het bepalen of je personeel aanneemt, vormen je financiën al een groot deel van je antwoord. Wil je samen kijken naar je plannen, doelen, wensen, cijfers, administratie en zelfs het juridische stukje? We helpen niet alleen met je cijfers, maar ook met businesscoaching. Zullen we een virtuele kop koffie doen en bekijken wat jouw mogelijkheden zijn?