Groeit je onderneming zo hard dat je (meer) personeel nodig hebt? Goed personeel vinden dat bij je bedrijf past, is lastig, maar goed mogelijk! In deze blogpost vind je de beste tips om goed personeel te vinden en aan te nemen.
Tips om goed personeel te werven
Voordat je überhaupt een gesprek met een potentiële collega voert, zal je hem of haar moeten vinden. Wat zijn nou goede manieren om aan goede medewerkers te komen? Hier wat tips voor het vinden van goed personeel:
• werf via je eigen personeel (als je dat al hebt), omdat zij precies weten wie er bij de organisatie passen (dit werkt extra goed met een leuke wervingsbonus);
• gebruik je socialemediakanalen om de sfeer van je bedrijf goed te laten zien, zodat je het juiste personeel aantrekt;
• vergeet LinkedIn niet, waar je een relatie opbouwt met een breed netwerk waarin jouw nieuwe ‘parel’ zich misschien al bevindt;
• schakel een uitzendbureau in dat gespecialiseerd is in de functie of branche waarvoor je iemand zoekt;
• schrijf heldere vacatureteksten waarin je transparant bent over je behoeftes en overtuig de kandidaten van de visie van je bedrijf
Zijn de handtekeningen eenmaal gezet? Zorg dan voor een goede inwerkperiode, zodat je nieuwe personeelslid zich snel thuisvoelt in jouw bedrijf.
Beslis niet te snel over nieuw personeel
Heb je één gesprek gehad met iemand, dan kan je nog niet meteen zeggen of de persoonlijkheid bij jou, het eventuele team en het bedrijf past. Toch is het voor beide partijen belangrijk dat dit wel zo is. Ervaring doet iemand wel op, maar persoonlijkheid is lastig te veranderen. Bedenk goed dat het om jouw bedrijf en de gezondheid ervan gaat als je op het punt staat iemand aan te nemen. Nodig iemand vaker dan één keer uit en verzeker jezelf ervan dat het goed voelt. Hak de knoop pas door als je zeker weet dat dit een persoonlijkheid is die je zoekt. Of zoek nog even verder.
Bedenk van tevoren wat je zoekt
Natuurlijk is ervaring op te doen, maar een beetje talent heeft je nieuwe collega toch wel nodig. Waarop baseer jij of hij of zij voldoende talent heeft? Minder werkervaring dan je hoopte hoeft geen slecht nieuws te zijn. Zo’n ‘frisse wind’ door je bedrijf heeft namelijk ook zeker voordelen! Maar… voordat je een gesprek ingaat, is het goed jezelf af te vragen welke vijf kernwaarden de sollicitant moet hebben.
Een kosten- en batenanalyse voor nieuw personeel
Soms is het niet nodig om iemand fulltime aan te nemen. Voordat je aan het hele proces van nieuw personeel vinden start, maak je een kosten- en batenanalyse. Wat levert een nieuw personeelslid je op? Kan je beter een nulurencontract aanbieden of heb je genoeg budget voor een fulltimer? Of misschien kan je beter beginnen met een uitzendkracht, zzp’er of stagiair?
Meer weten over personeel?
Wil je meer weten over personeel, contracten of andere strategische hr-zaken? Of wil je dat wij ervoor zorgen dat je personeel elke maand netjes het salaris krijgt? Neem contact met ons op voor advies en het bespreken van de mogelijkheden.