Je medewerkers maken jouw bedrijf. Zij zijn het die de telefoon aannemen, die fans van je klanten maken, die de kennis in huis hebben. Gaan je medewerkers weg, dan nemen ze een hoop van die kennis mee. Door op één lijn te zitten met je werknemers, bind je ze aan je bedrijf. En dat is letterlijk en figuurlijk goud waard.
Misschien denk je weleens ‘och, ik had het beter zelf kunnen doen’ of heb je het idee dat je trekt aan een dood paard. Zó zonde. Er zijn meer dan genoeg (te veel, eigenlijk) ondernemers die dit elke dag denken. En dat terwijl je de medewerkers waarschijnlijk zelf hebt aangenomen en misschien zelfs hebt geïnstrueerd.
Het begint al bij de sollicitatie
Ja, eerlijk is eerlijk: het begint al bij de sollicitatie. Of misschien zelfs al bij het opstellen van een vacaturetekst. Eerder gaven we op ons blog al de 10 beste tips voor onweerstaanbare vacatureteksten, dus aan inspiratie geen gebrek. Belangrijk is dat je de juiste eisen stelt en dat je de vacaturetekst op zo’n manier schrijft, dat het personeel dat bij jóu past, zich aangesproken voelt. Je hoeft geen honderden reacties te hebben; de reactie van degene die bij jou(w bedrijf) en de functie past, is voldoende. Maak in het gesprek duidelijk hoe jullie werken, welke richting jullie neuzen opstaan en wat de stip op de horizon is.
Waardering en verantwoordelijkheid
Het is belangrijk dat iedereen in het bedrijf weet waar ze naartoe werken. Het is geen kwestie van je dag volmaken en je werk afhebben — met af en toe een bakkie koffie en een praatje met de leukste collega’s tussendoor. Maak het helder, zorg dat iedereen het onthoudt en laat het zichtbaar zien in je bedrijf. Vervolgens bekijk je wie welke ambities en capaciteiten heeft en verdeel op basis daarvan de taken. Heb vertrouwen en geef je werknemers ook daadwerkelijk de verantwoordelijkheid én de middelen om het werk goed te doen. Je hoeft niet precies voor te kauwen wat er gebeuren moet, als jullie allebei maar weten wat het eindresultaat moet zijn. Je medewerkers werken dan vaak met meer plezier.
Leestip: ‘Een groeiende onderneming? Zo neem je goed personeel aan!’
Maak van ieder voortgangsgesprek iets moois
Eigenlijk zien we de voortgangsgesprekken als een terugkerend ‘moetje’. Niemand heeft er écht zin, het kost veel voorbereiding en dus tijd. Hoe toveren we dit om iets moois voor allebei? Zonder dat je met frisse tegenzin weer een handtekening zet en alles opbergt in het (digitale) archief? En vooral met als resultaat dat je medewerkers blij zijn — en dus blijven. Een tip om het voor beide leuk te maken en te houden, is door te kijken naar dromen. Wat wil je medewerker? En is er ruimte om dit binnen het bedrijf te ontwikkelen? Of is het iets dat jullie samen vorm geven buiten het bedrijf? Voeg bij elk voortgangsgesprek een nieuwe doelstelling toe. Een nieuwe droom. En kijk eens wat het oplevert! In ieder geval een bron van inspiratie en nieuwe energie voor allebei.
Een stap verder: aandelen of certificaten
Aandelen zijn eigenlijk alleen maar weggelegd voor een paar topwerknemers. De uitblinkers en degenen die je blind vertrouwt. Waarom? Omdat je met aandelen ook de aandeelhoudersvergadering mag bijwonen en een stem hebt. De grootte van die stem is afhankelijk van het aantal aandelen dat de medewerker heeft. Wil je niet dat veel meer mensen stemrecht hebben in de aandeelhoudersvergadering? Werk dan met certificaten. Geen stemrecht, wél recht op winst. Het grote voordeel van aandelen of certificaten aan je medewerkers toekennen, is dat zij net zo veel belang hebben bij een goedlopend bedrijf als jij.
Heb je behoefte aan HR-advies? Neem dan contact met ons op!