Je bedrijf loopt goed. Iets te goed, voor zover we daarvan kunnen spreken, misschien. De klussen en verkopen stromen binnen en jij? Jij bent blij en bezorgd tegelijkertijd, want vanbinnen weet je dat het eigenlijk te druk is. Je moet ‘nee’ gaan verkopen. Maar startend of gevorderd: dat is lastig. Want moet je het niet gewoon waarderen? En wat als het over een tijdje wat minder gaat?
Nee zeggen, wat levert dat op?
Het heersende idee is dat we vooral iets verliezen als we nee zeggen. Maar dat is niet waar. Ja, je loopt deze opdracht op dit moment mis, maar geen nee zeggen, kost je nog veel meer. Als jij alles maar aan- en oppakt, bestaat het gevaar dat je klanten ontevreden raken. Met als risico dat zij de samenwerking opzeggen, je niet aanbevelen bij anderen of erger nog: je zelfs afraden. Nee zeggen betekent dat je dichterbij je doelen komt, dat je meer vertrouwen hebt in wat je doet en tevreden klanten.
1. Nadenken is key
We zijn geneigd direct antwoord te geven, maar dat hoeft vaak — of eigenlijk: meestal — helemaal niet. Neem gerust de tijd om even na te denken over of je wel tijd en zin hebt in die ene klus. Geef aan dat je er even over nadenkt en wanneer je erop terugkomt en doe dat dan ook echt. Kom met een concreet antwoord en, als het een nee is en je wil het onderbouwen, zorg voor goede argumenten om je afwijzing kracht bij te zetten als je bang bent dat je overgehaald wordt.
2. Bekijk of het aansluit bij je doelen
Als je je te vaak bezighoudt met dingen die niets te maken hebben met (het behalen van) je doelen, dan weet je zeker dat je ze niet haalt. Een tijdrovende klus kan nog zo leuk zijn, maar als het veel te weinig betaalt of als het een taak is die je niet meer wil uitvoeren, dan wijk je alleen maar af van waar je heen wil.
3. Laat je niet intimideren
Sommige mensen nemen niet direct genoegen met een nee. Ze proberen je over te halen en dat is soms best intimiderend. Doordrammen of smeken kan ervoor zorgen dat je toch ‘ja’ zegt, maar houd in je achterhoofd dat dat dan een nee is tegen jezelf.
4. Draai niet om de hete brij heen
Je hoeft geen vakanties, gebroken benen, gecrashte harde schijven of andere smoezen te verzinnen: nee is nee. En dat mag je ook zeggen als je al een keer eerder samenwerkte, als je wel tijd hebt, maar die ergens anders aan wil besteden of als je het niet leuk vindt. Je hoeft de ander niet te kwetsen, dus let wel een beetje op hoe je het brengt.
5. Weet dat het niets persoonlijks is
Een heel belangrijke om een blokkade rondom nee zeggen weg te nemen: het is niet persoonlijk.
6. Blijf altijd vriendelijk
Hoewel het hele nee-zeggen niks persoonlijks is, kan de ander best even balen. Omdat-ie per se bij of met jou wilde werken en het liefst natuurlijk op korte termijn. Misschien rekende degene ook ontzettend op een ja en is dit even een teleurstelling. Hoewel je geen ‘sorry’ verplicht bent, kan je dat natuurlijk wel zeggen. Blijf ook altijd vriendelijk, want wie weet wat de toekomst jullie brengt.
Zeg je geen nee tegen een snellere groei van je bedrijf op jouw voorwaarden?
Wil je het onderste uit de kan halen? Of het nou meer vrije tijd is, meer winst, een combinatie van die twee of zelfs jaren eerder met pensioen — we denken heel graag met je mee. Neem contact met ons op, dan bekijken we je mogelijkheden.