Het klinkt misschien een beetje als een ingewikkelde marketingterm: linkbuilding. Daarom lees je hier wat linkbuilding is, waarom je het wil (of moet willen) en hoe je het doet. Mét praktische tips!
Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is een manier om je website(s) hoger in Google te krijgen. Je hebt interne en externe linkbuilding en beide vormen leggen we je uit. Interne linkbuilding gaat om eigen links naar je eigen websitepagina’s. Je wil namelijk dat je bezoekers makkelijk vinden wat ze zoeken en dat ze op bepaalde pagina’s terechtkomen: bijvoorbeeld als je ze wil doorsturen naar relevante producten of naar uitlegpagina’s. Door interne linkbuilding geef je je website meer waarde, want:
• je maakt het de bezoeker makkelijk om meer (gerelateerde) informatie te lezen
• je promoot diensten of producten die aansluiten bij de pagina en waar de bezoeker naar op zoek is
• je verbetert de vindbaarheid van bepaalde zoektermen
• je maakt het zoekmachines makkelijker om relevante informatie te scannen en je website beter te begrijpen en daarna op waarde te schatten
Externe linkbuilding is ervoor zorgen dat je zo veel mogelijk kwalitatieve links krijgt naar jouw website — uiteraard dus op andere websites dan de jouwe. Zoekmachines zien dit als een soort stem: als veel gerelateerde websites naar de jouwe verwijzen, dan zal het wel goed zijn.
Let op: links van ‘spammerige’ websites of websites met een veel lagere beoordeling dan de jouwe kunnen averechts werken.
Waarom is linkbuilding zo belangrijk?
Je steekt moeite in je content en copy, dus je wil ook dat het ergens goed voor is. Dat je (potentiële) klanten het lezen en dat je website daadwerkelijk geld oplevert. Om dat te bereiken, zet je onder andere linkbuilding in.
Betere vindbaarheid
Linkbuilding brengt je — als je het goed doet — onder andere betere vindbaarheid. Google vindt het nog steeds belangrijk dat anderen naar jouw website verwijzen, al is de zoekmachine steeds meer naar de kwaliteit van de links gaan kijken. Hoe meer waardevolle links jouw website aanprijzen, hoe hoger jij in de zoekresultaten verschijnt. En dat betekent…
Meer websitebezoekers
… meer websitebezoekers! Je hoort weleens dat je je grootste geheimen prima op de derde pagina van Google kan bewaren. Dat betekent dat je daar dus niet wil zijn. Sterker nog: een positie tussen de eerste drie resultaten is felbegeerd. Bijkomend voordeel van een link op een externe site, is het aantal bezoekers dat (mogelijk) op jouw link klikt. Je krijgt dus niet alleen meer bezoekers via Google door je vertoning hoger in de zoekresultaten, maar ook door websites die mensen naar de jouwe loodsen.
Verbeterde autoriteit
Ondernemers gebruiken linkbuilding om het laatste zetje te geven om de zoekwoorden een toppositie te geven. Deze topposities spelen een cruciale rol in het trekken van bezoekers: de Click Through Rate (CTR: het aantal keer dat een koppeling gezien wordt gedeeld op het aantal keer dat er op deze koppeling wordt geklikt) is op een gemiddelde nummer 1 positie 25%, een gemiddelde nummer nummer 2 positie heeft een CTR van 15% en een gemiddelde nummer 3 positie heeft een CTR van 5%. Daaronder neemt het nog sneller af. Je ziet: mensen vertrouwen de eerste drie resultaten het meest.
Praktische tips voor linkbuilding
Goed, je weet nu waarom het belangrijk is om aan goede linkbuilding te doen. Maar: hoe dan? Met deze vier tips kom je al een heel eind.
1. Vraag partners of ze naar je willen linken
Veel ondernemers werken samen met partners: ondernemers waarmee ze samen een project oppakken, tools als achteraf-betaalmethodes waar je mee zou kunnen werken aan een klantcase, mensen die je regelmatig inhuurt en waar een plek in het portfolio niet zou misstaan. Vraag je partners naar de mogelijkheden, want het is een gemakkelijke manier om aan linkbuilding te doen.
2. Ga bloggen
Om meer redenen mag een blog op je website eigenlijk niet ontbreken, maar linkbuilding is er dus eentje van. Je maakt het anderen makkelijk te verwijzen naar jouw website waar de blog op staat en je hebt weer genoeg content om te delen op sociale media. Elke link naar je website is er eentje!
3. Maak gebruik van online gidsen
Bedrijvengidsen zijn ideaal om in te zetten voor linkbuilding. Denk aan deze bedrijvengidsen waar jij je bedrijf (gratis) kunt aanmelden:
• Yelp
• NederlandInBedrijf
4. Schrijf gastblogs voor andere websites
Als je dan toch lekker bezig bent met bloggen — waarom dan niet ook voor andere, relevante websites? Jij deelt je expertise, zij linken naar je website. Topcombinatie! Wel een tijdrovende, maar heel effectief als je het goed doet.
Naast meer klanten ook meer winst overhouden?
Is het jouw doel meer omzet te draaien en meer winst over te houden? Neem dan contact met ons op. We denken heel graag met je mee.