Het zit in ons allemaal: de angst om afgewezen te worden. Maar angst is nooit een goede raadgever — zeker niet als je ondernemer bent en verkopen, met een afwijzing als risico, de kern is van geld verdienen. Heb jij last van verkoopangst? Met deze tips reken je ermee af!
De angst om afgewezen te worden
Krijg je al vlekken in je nek als je denkt aan een afwijzing? Niet zo gek. Ieder mens zoekt naar acceptatie en ‘erbij horen’, dus een eventuele afwijzing vermijden we het liefst. Best effectief om nooit een ‘nee’ te horen te krijgen, maar het helpt natuurlijk niet als je je dromen na wil jagen en je bedrijf wil uitbouwen. Goed om na te gaan: waar komt jouw angst vandaan? Is het een angst om door de mand te vallen — bijvoorbeeld omdat je onzeker bent of je wel waarmaakt wat je belooft? Dan is de oplossing simpeler dan je misschien denkt: beloof liever minder dan je doet, want gouden bergen beloven en die niet leveren, zorgt voor ontevreden klanten. Of ben je echt bang voor afwijzing?
Tips om van verkoopangst af te komen
Het beste nieuws: je kan verkoopangst de das omdoen. Volg bijvoorbeeld een training of doe een cursus om zelfverzekerd en met plezier te verkopen, doe rollenspellen met elkaar, daag elkaar uit met verkoopwedstrijdjes en werk af en toe met een coach. Maar je kan ook zelf aan de slag — elke dag opnieuw — met het jezelf ontdoen van verkoopangst. Onze tips lees je hieronder.
Kijk anders naar verkopen
Veel mensen zien verkopen als iets ‘vies’. We voelen ons ongemakkelijk bij ons zoveelste aanbod en worden onzeker als we onze prijs noemen. Door er anders naar te kijken, neem je angst al voor een groot deel weg. Bedenk je dat jij anderen helpt, dat je waarde toevoegt en dat je het vanuit pure intenties doet. Je maakt mensen geen geld afhandig, je maakt de wereld op jouw manier een stukje mooier.
Raak vertrouwd met afwijzing
De eerste ‘nee’ doet gewoon pijn. Daar kunnen we kort over zijn. Maar hoe vaker je een afwijzing krijgt, hoe meer je ermee vertrouwd raakt. Je schrikt er niet meer van, het raakt je niet meer persoonlijk en je weet wat je wél met die afwijzing kan.
Doe geen aannames
Vaak vullen we de reden voor afwijzing zelf in— zelfs als de afwijzer er een reden voor geeft. ‘Ik ben niet goed genoeg’, ‘mijn product of dienst is te duur’, ‘ik had het anders moeten vragen’. Je hoeft afwijzing niet altijd persoonlijk te nemen. Sterker nog: het ligt best vaak bij de ander. Ze zijn bang voor verandering, durven niet te investeren of hebben een andere angst. Probeer daarom de werkelijke reden boven water te krijgen. Zo kan je je potentiële klant het best van dienst zijn.
Blijf leren
Weet je écht waar de afwijzing door komt? Dan is dat eigenlijk een cadeautje. Wat valt er van te leren? Kan je de volgende keer iets anders doen?
Omarm afwijzing
Hoewel we vaak wensen dat alles in het leven maakbaar is en we ons best doen alleen maar ‘ja’s’ te krijgen, is dat niet hoe het werkt. Je hebt niet in de hand of je wel of geen afwijzing krijgt. Zelfs als je aanbod onweerstaanbaar is, vindt iemand nog wel een reden om niet met jou in zee te gaan. Zie een afwijzing daarom niet als iets slechts, maar als groei. De meest succesvolle en inspirerende mensen zijn onwijs vaak afgewezen. En ondanks dat bleven ze geloven in zichzelf, hun producten, hun diensten en hun ondernemingen. Ze leerden denken in mogelijkheden en dat beïnvloedt je leven positief.
Omring je met creatieve mensen
Creativiteit helpt je groeien. Blijf je altijd in de veilige zone, dan is groeien lastig. ‘Als je doet wat je altijd deed, kreeg je wat je altijd kreeg.’ Wil je dus iets anders of meer? Dan loop je het risico op (vaker) een ‘nee’. Creatieve mensen helpen je dingen aan te bieden waar de klant niet per se direct om vraagt, maar wat wel briljant is. En krijg je dan een afwijzing? Dan is de kans groter dat je met een creatieve oplossing komt om de volgende keer een volmondige ‘ja’ te krijgen of je dienst of product te verbeteren.
Beloon goede prestaties
Een goede prestatie is niet alleen het daadwerkelijk verkopen. Het kan ook zijn dat je de afwijzing onwijs goed oppakte. Dat je een vriendelijke houding had, dat je de juiste vragen stelde, dat je goede suggesties deed en dat je met zelfvertrouwen de ‘nee’ in ontvangst nam. Beloon jezelf daarvoor, want als je het als iets slechts ziet, groeit je angst om te verkopen alleen maar.
Meer manieren ontdekken om je winst te boosten?
Wil je niet alleen meer omzet behalen door meer te verkopen, maar wil je echt het onderste uit de kan halen? Neem dan contact met ons op. We denken heel graag met je mee.