Wij mensen staan iedere dag voor heel veel keuzes — en als ondernemer al helemaal. Met welke klanten wil je werken? Moet je al een nieuwe medewerker aannemen? Is het niet de hoogste tijd om te investeren in nieuwe apparatuur of systemen? En élke keuze voelt cruciaal. Want verkeerde beslissingen kosten je tijd, geld en energie. Voor veel ondernemers betekent dit een gevoel van stress, twijfels en het idee dat je constant in een soort reactiemodus zit. Wat als je beslissingen kan nemen met méér zekerheid en minder stress? Het geheim leggen we je in deze blogpost uit.
Waarom ondernemen voelt als één grote berg aan beslissingen
Ondernemers nemen gemiddeld meer dan 30.000(!) beslissingen per dag. Veel daarvan zijn routinematig en onbewust, zoals het nemen van een kop koffie en je outfit van vandaag. Een deel is meer strategisch en daarmee belangrijk(er). Omdat díe beslissingen impact hebben op je bedrijf, voelt elk moment van twijfel als een (kleine) bedreiging of valkuil.
Het probleem, of zoals ondernemers liever horen: de uitdaging, zit ‘m in het feit dat de meeste ondernemers beslissingen maken op basis van gevoel, ervaring en intuïtie. Dat werkt vaak prima voor eenvoudige keuzes, maar is al risicovoller bij complexere beslissingen. Want hoe weet je nou zeker dat je gevoel klopt?
De kracht van beslissingen op basis van data
Daar komen dus de cijfers om de hoek kijken. Niet als ‘die saaie administratie’, maar als je persoonlijke kompas voor je beslissingen. Want jij hebt misschien het gevoel dat dat ene, relatief goedkope aanbod dat je vaak verkoopt de meeste winst oplevert, maar misschien brengt dat andere, iets duurdere aanbod wel veel meer op — ondanks dat je het minder vaak verkoopt. Daarom is het zo belangrijk om naar je cijfers te kijken, want die vertellen jou objectief wat er aan de hand is in je bedrijf. Zonder emoties of aannames.
Neem bijvoorbeeld de keuze om een nieuwe medewerker aan te nemen. Je gevoel zegt dat je het druk hebt, ‘dus we hebben de hulp van een nieuwe collega nodig’. Zonder cijfers vaar je blind op dat gevoel en kan je je dus flink verkijken op je beslissing. Mét cijfers zie je het complete plaatje. Zoals: hoeveel omzet draai je per medewerker? Wat is je winstmarge? Hoeveel extra omzet heb je dan nodig om een nieuwe medewerker rendabel te maken?
Zet deze praktische stappen naar stressvrije beslissingen
Is het echt zo waardevol om naar je cijfers te kijken? Ja. Neem nou dit voorbeeld, waarbij een webdesigner ontdekte dat projecten onder de €5.000 hem nauwelijks winst opleverden. Klinkt als een smak geld, maar door alle communicatie en aanpassingen, was hij er in verhouding veel te veel tijd aan kwijt. Door zijn minimumbedrag aan te passen naar €7.500, werkte hij minder uren voor meer winst. En hield hij dus meer tijd over voor zijn gezin.
Of dit voorbeeld: een adviseur zag dat haar klanten die langer dan 6 maanden wachtten met betalen 30% minder winst opleverden, doordat er allerlei administratie- en incassokosten bij kwamen kijken. Ze paste haar betalingsvoorwaarden aan, waardoor haar cashflow én winst verbeterden. Terwijl haar gevoel misschien wel zei dat het ‘helemaal niet zo veel zou schelen’ en dat het ‘niet zo heel erg was’.
Zet daarom deze vier stappen om betere beslissingen te maken — met meer zekerheid en minder stress.
1. Verzamel de juiste data
Begin met het identificeren van je kerngetallen. Denk aan je omzet per klant, winstmarge per product, kosten per medewerker. Deze cijfers vormen een goede basis voor het nemen van betere beslissingen.
2. Stel de juiste vragen
In plaats van alleen te vragen wat goed of juist voelt, kijk je dus vooral naar ‘wat zeggen de cijfers’. Bij een investering stel je dus naast de vraag ‘Kunnen we het betalen?’ óók de vragen wat de return on investment is en hoelang het duurt voordat je die ene investering weer terugverdient.
3. Maak je eigen beslissingsmodellen
Een deel van je beslissingen is terugkerend. Je hoeft het wiel niet telkens opnieuw uit te vinden, want dat is zonde van je kostbare tijd. Maak dus je eigen beslissingsmodellen met vaste criteria. Denk bij nieuwe klanten bijvoorbeeld aan minimale projectwaarde, betalingsvoorwaarden en of het wel een strategische match is. Dit levert je tijdswinst op én verbetert de kwaliteit van je keuzes.
4. Monitor en leer
Houd ook bij welke beslissingen goed uitpakken en welke niet. Niet door er alleen een vinkje of kruisje achter te zetten, maar analyseer ook wát dan ‘goed uitpakken’ is en wat ervoor zorgde dat je keuzes succesvol zijn (of juist niet). Di helpt je je beslissingsproces te verfijnen — en dat zorgt weer voor nog minder stress en meer zekerheid.
Veelvoorkomende valkuilen
Ondernemers gaan vaak lekker voortvarend aan de slag, dus we geven je ook graag wat valkuilen mee. Dan kan jij die in ieder geval omzeilen.
1. Analyseer niet te veel cijfers tegelijk
Begin klein. Kies 3 tot 5 kerngetallen die écht impact hebben op je beslissingen. Meer cijfers gebruiken betekent niet automatisch dat je dan ook betere beslissingen neemt.
2. Zie je cijfers niet als glazen bol
Je cijfers vertellen wat er al is gebeurd — niet altijd en niet per definitie wat er gáát gebeuren. Combineer daarom je data met je ervaring, kennis en kunde voor je allerbeste beslissingen.
3. Laat je niet verlammen
Soms heb je gewoon (nog) niet álle informatie. Maar níet kiezen is ook kiezen en dat kan je best duur komen te staan. Maak je beslissing dan met de data die wél beschikbaar is en stuur bij als dat nodig is.
Ga van stress naar vertrouwen
Zodra je gewend raakt aan het maken van beslissingen op basis van je cijfers, dan gebeurt er iets heel moois: je stress neemt af. Je wéét dat je keuzes gebaseerd zijn op feiten en niet op nattevingerwerk. Je kan uitleggen waarom je bepaalde beslissingen neemt (of juist niet neemt) — aan jezelf, aan je team, je adviseurs en aan wie dat dan ook maar belangrijk vindt.
En bovenal: je krijgt grip op je bedrijf. Je reageert niet langer op wat er gebeurt, maar je ziet wat er gebeurt in je cijfers. En zo word je pro-actief, in plaats van reactief.
Ga aan de slag en merk het verschil
Begin deze week eens met één beslissing die je moet nemen. Verzamel de relevante cijfers, stel de juiste vragen en neem je beslissing op basis van data én ervaring. Merk je verschil? Dan ben je op de goede weg naar stressvrije, betere beslissingen. Want ondernemen hoeft niet te voelen als een constante berg van moeilijke keuzes. Met de juiste informatie word je een kalme, zelfverzekerde beslisser die zijn bedrijf daadwerkelijk stuurt in plaats van achter de feiten aanloopt.
Samenwerken aan groei, zodat je je plezier, winst en vertrouwen maximaliseert?
Vind je het prettig om een team naast je te hebben staan dat zich bezighoudt met je administratie, je financiële doelen, je fiscale voordelen en je doelen? Activaa helpt je graag met een effectieve bijdrage aan je plannen voor je omzetgroei. Niet alleen door te kijken naar je cijfers, maar ook door je te coachen en je te voorzien van het beste advies. Kop (virtuele) koffie doen en je mogelijkheden bespreken? Vinden we leuk!