Waarom een nieuwsbrief versturen nog steeds een goed idee is

Je hoort het weleens: ‘de nieuwsbrief is dood’. Maar is dat wel zo? Als je het goed doet, is e-mailmarketing briljant. Toch twijfelen veel ondernemers over het maken van een nieuwsbrief. Want wat zet je erin? Hoe geef je het vorm? Hoe bouw je een e-maillijst op? In deze blogpost vertellen we je waarom wij denken dat een nieuwsbrief versturen anno 2020 nog steeds een goed idee is.

Veel lezers abonneren zich op een nieuwsbrief, omdat ze weten dat ze exclusieve deals en content aangeboden krijgen. Let wel op: wil je je lezers behouden, zorg er dan voor dat je nieuwsbrief geen reclamezuil wordt. Mensen houden niet van spam, dus elke week hetzelfde product uitlichten, heeft geen zin. Verstuur een nieuwsbrief alleen als-ie van toegevoegde waarde is.

Reden om een nieuwsbrief te versturen

Een nieuwsbrief verstuur je niet zomaar. Je wil dat-ie resultaat oplevert — anders kan je net zo goed wat anders doen met je kostbare tijd en dus geld. Grote kans dat je zelf ook een aantal nieuwsbrieven ontvangt en dat je dus wel weet wat het nut is én dat je het goed moet doen om op te vallen en je doelen te bereiken. Eerst kijken we naar de redenen om een nieuwsbrief te versturen.

Je blijft in contact met (potentiële) klanten

Of iemand nou een aankoop bij je heeft gedaan of dit nog van plan is, in beide gevallen is het interessant om in contact te blijven met degene. Je blijft in beeld, wat ervoor zorgt dat de ontvanger je niet vergeet, maar dat jij juist on top of mind blijft. Heb je een nieuwe dienst, een nieuw product, een goede tip of een nieuwtje? Dan is de nieuwsbrief ideaal voor jou. Je laat in deze digitale brief zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied en dat je (potentiële) klanten belangrijk genoeg voor je zijn om je kennis mee te delen. Het voordeel daarvan is dat je een (sterkere) vertrouwensband met ze opbouwt. Laat je ze af en toe meekijken in je spreekwoordelijke keuken? Dan bouw je nog verder aan die band. Speel je ook nog eens in op de nieuwste ontwikkelingen in je branche? Dan weet je klant dat ze altijd bij jou aan kunnen kloppen voor de recentste updates. Oh, en heb je nieuwe content op je website? Verwijs je lezers daar vooral naartoe, want wie weet wat dat nog oplevert. Een beetje zoals het koopje dat altijd bij de kassa in een fysieke winkel ligt.

Denk je nu dat je precies hetzelfde kan op sociale media? Klopt, tot op zekere hoogte. Vanwege het algoritme van de sociale platforms ben je bij lange na niet altijd zichtbaar bij de mensen die je wil bereiken.

Nieuwe aanvragen of verkopen binnenhalen

Het is jouw nieuwsbrief, dus er is uiteraard ruimte voor het promoten van je nieuwe dienst of product. Vertel dan niet alleen dat het er is, maar leg ook vooral uit waarom het de ideale oplossing is voor jouw (potentiële) klant. En het is natuurlijk helemaal te gek als je je lezers exclusieve kortingen aanbiedt of als je ze belooft dat zij altijd als allereerste op de hoogte zijn van jouw nieuws. Het is altijd belangrijk om waarde te leveren. Geef bruikbare tips en stel vragen. Is er misschien een lezer met een prangende vraag? Doe een oproep en maak van de inzendingen gebruik door de vragen te beantwoorden in een volgende nieuwsbrief.

Tips voor een goede nieuwsbrief

De waarde is wel duidelijk. Maar hoe zorg je voor een goede nieuwbrief? We hebben het al flink laten doorschemeren: wees waardevol. Maar ook…
• zorg ervoor dat de nieuwsbrief op elk apparaat goed oogt en werkt
• maak je nieuwsbrief persoonlijk, zowel vanuit jou als bedrijf als naar de ontvanger toe — noem de ontvanger bij naam, stuur een extra nieuwsbrief bij een bepaald aantal aankopen of na een bepaalde termijn na de aankoop en laat de lezer voelen dat je weet wie je voor je hebt, zij hebben negen van de tien keer niet door dat het geautomatiseerde e-mails zijn
• bepaal je frequentie en wees consequent, maar verstuur geen nieuwsbrief om maar iets te kunnen sturen — kies dan liever voor een iets lagere frequentie, zodat je zeker weet dat je altijd waarde toe te voegen hebt en dat je lezers weten waar ze aan toe zijn, zoals bijvoorbeeld om de week digitale post van jou
• besteed tijd aan je onderwerpregel, want die is bepalend voor het wel of niet geopend worden van je nieuwsbrief

Extra inkomsten dankzij je nieuwsbrief?

Ga je nu beginnen met je nieuwsbrief en haal je daar extra inkomsten uit? Super! Wil je nu ook meteen sparren over hoe het zit met winst uitkeren, zo min mogelijk belasting betalen of wil je nu misschien gaan investeren? Neem contact met ons op, dan denken we met je mee.