Met deze 8 tips is jouw factuur zo betaald!

Je zou ondernemers die hun factuur te laat betaald krijgen de kost moeten geven. We horen het vaak: “Hoé zorg ik ervoor dat mijn facturen snel worden betaald?” En “Kan dit handiger dan dat ik zelf telkens mijn bankrekening moet checken om te zien of het geld is bijgeschreven?” Hier geven we je 8 tips om te zorgen dat jouw factuur zo betaald is.

Dat je klanten betalen is een essentieel onderdeel van je bedrijf. Je kan zelf een aantal dingen doen om ervoor te zorgen dat jouw facturen snel betaald worden. Natuurlijk willen wij je ook een handje helpen of zelfs volledig ontzorgen! Maar goed, laten we eerst eens beginnen met deze 8 tips voor snelle betaling van een factuur.

8 tips voor snelle betaling van je factuur

Niemand wil lang wachten op zijn of haar geld. Nog erger is het als je werk hebt geleverd waar je uiteindelijk helemaal niet voor betaald krijgt. Om te zorgen dat jij je factuur snel betaald krijgt, houd je rekening met de volgende 8 tips.

1. Voorkom zeer: administreer

Houd goed bij wie je een factuur gestuurd hebt en wie er nog moet betalen. Als je dat weet, kan je ook direct actie ondernemen als de betalingstermijn verstreken is. Kom je hier nou zelf niet helemaal uit? We helpen je graag!

2. Een gewaarschuwd mens telt voor twee

Zorg dat je weet met wie je zaken doet. Ga na of je (potentiële) klant überhaupt wel voor je werk kan betalen. Er bestaan mooie mogelijkheden om te ontdekken of iemand kredietwaardig is, zoals de KvK of een kredietinformatiebureau. Even googelen kan soms ook al wonderen doen.

3. Realistische betalingstermijn

Vooraf communiceren wat je betalingstermijn is, is altijd slim om te doen. Maak dit al duidelijk bij je offerte of neem het op in je algemene voorwaarden. Houd er ook rekening mee dat je betalingstermijn realistisch is. Vaak is een korte betalingstermijn van 7 dagen niet haalbaar voor je klant. De meest voorkomende termijnen zijn: 8, 14, 30 en 60 dagen na het versturen van de factuur.

4. Werk klaar? Factureren maar!

Heb je je werk gedaan? Factureer dan direct. Veel ondernemers factureren maar eens in de zoveel tijd, maar dat houdt automatisch in dat het ook even duurt voordat het geld op je rekening staat.

5. Lekker digitaal allemaal

De tijd van postduiven ligt al een tijdje achter ons en we bevinden ons middenin het digitale tijdperk. Toch zijn er nog ondernemers die niet digitaal factureren. Terwijl het juist handig én efficiënt is! Bij Activaa werken we met Exact Online en dat werkt heel fijn.

6. Helpen herinneren

We zeiden het bij de eerste tip al: onderneem direct actie als de betalingstermijn verstreken is! Zodra de uiterste vervaldatum gepasseerd is, stuur je een herinnering. Je hoeft niet meteen onaardig te worden, maar laat zien dat je je administratie en zaken op orde hebt. Voor hetzelfde geld is de klant de factuur simpelweg kwijtgeraakt of uit het oog verloren en dan zit jij met je goede gedrag op een betaling te wachten die niet komt. Stuur je een herinnering, stuur dan ook een kopie van je factuur mee. Dan weet je zeker dat er geen misverstanden over ontstaan. Bel ook altijd even op; persoonlijk contact wordt gewaardeerd.

7. Geef het uit handen aan een incassobureau

Heb je er alles aan gedaan om je betaling te incasseren, maar is het echt niet gelukt? Dan is het tijd een incassobureau in te schakelen. Let er wel op dat er regels voor gelden, zoals het sturen van een laatste aanmaning waarin je aangeeft dat je alles uit handen geeft aan een incassobureau. Activaa werkt samen met diverse incassobureaus, waardoor we je ook op dit punt kunnen ontzorgen!

8. Btw? Terug ermee!

Helpen de tips niet en heb je te maken met iemand die echt hardnekkig is in het niet-betalen? En heb je voor deze klant wel al btw afgedragen aan de Belastingdienst? In dit geval kunnen zij het dan wél iets leuker maken, want je kan je btw onder bepaalde voorwaarden terugvragen. Ook voor deze teruggaaf kan je bij ons terecht.

Nog simpeler je facturen laten betalen?

Doe je veel liever gewoon waar je goed in bent, in plaats van je bezighouden met facturen, betalingen en andere ‘administratieve rompslomp’? Bijvoorbeeld door je debiteurenbeheer geheel te automatiseren met een systeem als Exact Online? Activaa kan je helpen en je geheel ontzorgen. Houden wij voor je in de gaten of alles goed gaat en als je wil, helpen we je te groeien. Neem je contact met ons op?