Geen tijd? Of… geen prioriteit?

Het is zo normaal: ‘ja, goed, lekker druk!’ antwoorden als iemand vraagt hoe het met je gaat. En toch zeggen we ook vaak dat we ergens geen tijd voor hebben. Is dat echt zo? Of geven we iets geen prioriteit? Het is goed na te denken over wat je precies doet en hoe je het doet. In deze blogpost geven we je tips om als ondernemer efficiënt met je tijd om te gaan.

Het is een vaststaand gegeven: iedereen heeft 1.440 minuten per dag. Toegegeven: heel wat minuten daarvan slaap je als het goed is, maar er blijft meer dan genoeg tijd over om je werk te doen. En ja — dat kan ook zonder stress.

Zeg maar nee, dan krijg je er twee (uur voor terug)

We schreven er al eerder over: zeg wat vaker nee. Het is in werkelijkheid niet zo moeilijk als het lijkt. Als je nee zegt, levert het je ruimte in je hoofd op, maar ook een rustigere planning. Vraag jezelf altijd af of het wel past bij jou, je planning en je doelen. Natuurlijk kan je uitzonderingen maken, maar sta er in ieder geval bij stil. Oh, en komt er iemand met ‘kan je even tussendoor…?’. Nee. Je leidt jezelf af van je eigen werk en we zijn vaak te positief bij het inschatten van tijd. Denk je dat het maar tien minuten kost, ben je ineens een uur bezig. Zonde.

Leestip: ‘Nee’ zeggen als ondernemer? Ja!

Ga even lekker lummelen

Het gevaar van je taken niet afkrijgen, is dat je steeds harder en langer gaat werken. Na het eten nog even het dossier afmaken, die ene klant bellen wat je al twee weken wil doen en jemig, die mailbox lijkt ook nooit leeg te zijn. Dit lijkt allemaal heel effectief — maar dat is het niet. Je werkt langzamer en onzorgvuldiger als je moe bent. Dat betekent dat je dus écht op tijd rust moet nemen. Je hoeft niet gelijk een powernap te doen, maar zorg ervoor dat je geregeld een kop koffie of thee haalt, wandel eens naar een collega toe in plaats van die eeuwige mails of ga even naar buiten. Even lummelen en niet met werk bezig zijn. Vaker pauzeren maakt je productiever, doordat het je creativiteit stimuleert, je concentratie verbetert en je geheugen gezond houdt. Best of both worlds, toch?

Ga het gewoon doen

We verdoen heel veel tijd met denken. Wat vaak prima is, maar vaak ook niet. Denk niet onnodig lang na over wat je als eerste doet. Maak je lijstje, begin met wat je het belangrijkst vindt en ga aan de slag. Mocht je tot de conclusie komen dat je met iets anders bezig moet, dan kan je altijd nog van taak wisselen.

Geen afleiding

Laat je niet afleiden. Elke keer dat jij uit je concentratie wordt gehaald, kost het je weer een paar minuten om weer in je werk te komen. Dat kost onnodig veel tijd. Zet je notificaties van je mail en je telefoon uit, zet een koptelefoon op en focus je op wat je moet doen. Het verbaast je waarschijnlijk hoe snel je dan klaar bent.

Het hoeft niet perfect

Eén van de grootste ondernemers-valkuilen: alles perfect willen doen. Zo zonde, want voordat je project perfect is, is er wel weer wat te veranderen. Ga aan de slag en zorg dat je iets af hebt. Af is beter dan perfect. Gewoon goed is goed genoeg. Krijg je feedback, dan kan je het weer verbeteren, maar dan verloopt het proces veel sneller.

Leestip: 5 tips om productiever te werken.