Deze marketingmissers wil je vermijden (en het is simpel te doen)

Ondernemen is zo veel meer dan een goed product of een briljante dienst neerzetten. Je doet aan marketing, aan sales, aan klantenservice en je werkt ook nog eens aan je bedrijf. Kijken we naar de marketing, dan is het bijna een baan an sich om dat écht goed te doen. Maar de grootste missers vermijden is voor iedereen mogelijk. In deze blogpost lees je welke marketingfouten je niet wil maken en hoe je ze voorkomt.

Marketing is belangrijk voor je bedrijf. Je product of dienst kan nog zo goed zijn — als niemand ervan weet, heb je er helaas weinig aan. De impact van marketing is enorm. Zowel als je het goed doet, als wanneer je een flater slaat. Deze tips helpen je om met vertrouwen aan je marketing te werken.

Wacht niet te lang en maak jezelf niet klein

Een van de grootste fouten is dat ondernemers zichzelf niet durven te laten zien. Je hebt je bedrijf ingeschreven, je hebt je businessplan klaarliggen en alles is in orde. En dan is het tijd om de wijde wereld — en het wereldwijde web — in te gaan. Al doende leert men, dus ga aan de slag en vind uit wat bij jou past en wat voor jou werkt. Durf ook te zeggen (beter nog: te laten zien) dat je goed bent in wat je doet, maar doe geen loze beloftes.

Richt je niet op iedereen

Als je je op iedereen richt, dan spreek je dus eigenlijk helemaal niemand aan. Een algemene boodschap landt bij niemand en het is nu eenmaal zo dat heus niet íedereen op jouw aanbod zit te wachten. Wil jij vooral werken met startende ondernemers? Verdiep je dan in hun verlangens, uitdagingen en taal. Maak een profiel van jouw ideale klant en bedenk hoe je haar of hem overtuigt.

Geef waarde

Veel ondernemers maken eigenlijk alleen maar reclame voor hun product of dienst. Het lijkt misschien een goed idee, om alleen platte promotie te plaatsen, maar dat is het niet. Het is juist het delen van waarde dat werkt. Deel jouw kennis, je ervaring, je informatie — zonder bang te zijn dat niemand jou meer wil inhuren of dat niemand jouw product nodig heeft. Je trekt er juist potentiële klanten mee over de streep. Jij laat zien dat je weet hoe het moet, maar dat wil nog niet zeggen dat jouw klant het ook kán of wil. Grote kans dat ze jou, op basis van je gedeelde content, alsnog inhuren of jou tippen bij een bekende.

Voorkom taalfouten

Hoewel een vermelding op de bekende Facebookpagina Taalvoutjes heel leuk kan zijn, is een taal- of spelfout in je marketingmateriaal niet grappig. Of je nou zelf een taalwonder bent of niet — als je zeker wil zijn van een foutloze brochure of flyer, dan laat je het nalezen door een of twee anderen. Negen van de tien keer lees je over je eigen foutjes heen en dat is zonde. Ga je daadwerkelijk materiaal drukken, vraag dan om een proefdruk en controleer deze zorgvuldig. Beter voorkomen dan genezen, want bedenk maar eens wat het kost om al die brochures opnieuw te laten drukken…

Ga niet eindeloos perfectioneren voordat je iets lanceert

Hoewel we groot voorstander zijn van goede dingen lanceren, zijn we óók fan van lanceren als iets goed genoeg is. Het is eeuwig zonde als je eindeloos blijft sleutelen aan je website of je dienst, voordat je klanten durft te verwelkomen. Je bedrijf is een levend orgaan en je mag altijd weer iets veranderen of verbeteren. Maar nogmaals: al doende leert men. Ga aan de slag en gebruik de input van je (potentiële) klanten om nog beter te worden dan je al was.

Meet wat je doet

Over die input gesproken: meet wat voor resultaten je marketinginspanningen hebben. Krijg je extra veel bezoekers op je website vanuit een bepaald kanaal? Besteed daar dan extra aandacht aan. Elke dag een post op Facebook is leuk, maar als het niets oplevert, kan het zijn dat jouw doelgroep daar niet zit. Verander je strategie en blijf testen, testen, testen.

Kopieer niet, maar wees origineel

Je mag best even spieken bij de concurrent, want het is ook gewoon leerzaam om te zien wat zij doen. Wat gaat goed en wat werkt niet? Laat je niet verleiden tot het klakkeloos kopiëren, want daar wordt niemand blij van. Grote kans dat je potentiële klanten zien of weten wie ‘de originele bron’ is en dat komt je imago niet per se ten goede. Gebruik je eigen merkstem, je eigen verhalen en laat zien wat jij belangrijk vindt. Alleen met je eigen strategie weet je je (potentiële) klanten te raken en aan je te binden.

Ga niet met de eerste de beste marketingpartij in zee

Zodra je ingeschreven staat als bedrijf, krijg je waarschijnlijk meerdere telefoontjes. Van energieleveranciers tot marketingpartijen. Hoe mooi het aanbod ook is dat je krijgt, verdiep je goed in wat ze je bieden en wat jij ervoor betaalt. En onthoud: als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan ís het dat ook vaak. Maak voor jezelf een goede afweging van wat je uit wil besteden en wat het op moet leveren, controleer contracten en roep hulp in als je het nodig hebt.

Wil je niet ook nog je boekhouding zelf doen of nadenken over hr-zaken? Dan zijn wij er voor je!

Als ondernemer richt je je het liefst op waar je goed in bent: je dienst of je product. Dat snappen wij. Daarom helpen we je graag als het aankomt op jouw groei. Wil je niet elke maand weer tot de conclusie komen dat je nog allerlei dingen moest klaarzetten voor de salarissen? Heb je vragen over personeel, contracten of andere hr-zaken? Of heb je behoefte aan juridische bijstand? We hebben alles in huis om jou te ontzorgen en het beste uit jou en je onderneming te halen. Even koffie doen?