Je droomde van vrijheid, van flexibiliteit en van meer tijd voor wat echt belangrijk voor je is. Maar de realiteit is anders: je werkt meer uren dan ooit, hebt minder vakantie (en neemt zelfs je laptop mee naar het strand) en je voelt je constant gestrest.
Het goede nieuws is dat het niet zo hoeft te gaan. En dat ook jij een succesvol bedrijf kan runnen, zonder je leven op te offeren. Het begint met overzicht krijgen in wat echt belangrijk is.
Waarom veel ondernemers zichzelf uitputten
De meeste ondernemers beginnen als eenmanszaak. Je doet en bent alles zelf: verkoop, productie, administratie, marketing. Dat werkt prima als je nog een klein bedrijf hebt, maar wordt een probleem als je groeit.
Het probleem is vaak dat we blijven werken alsof we die eenmanszaak runnen, zoals we aan de start deden. Terwijl je bedrijf eigenlijk vraagt om een andere aanpak. Je probeert alles te controleren, elke klant persoonlijk te bedienen, elk detail te bewaken. En dan ben je eigenlijk een werknemer die toevallig ook eigenaar is van het bedrijf.
Goed om je te realiseren: ‘hard werken’ is een valkuil voor velen. Natuurlijk moet je je inspannen en kost het echt wel tijd en energie om je bedrijf te runnen en te laten groeien. Maar slimmer werken is belangrijker dan harder werken. Het gaat niet om hoeveel uren je maakt, maar om wat je bereikt in die uren.
Een ondernemer die 60 uur per week werkt voor €50 per uur verdient hetzelfde als een ondernemer die 30 uur per week werkt voor €100 per uur. Wie heeft het dan beter voor elkaar?
Krijg inzicht in hoe jij je tijd besteedt
Voordat je iets kan veranderen, moet je wel weten waar je tijd naartoe gaat. Houd een week lang bij wat je doet, in blokken van 30 minuten. Deel je activiteiten zo in.
1. Waardevol werk: taken die direct bijdragen aan omzet en/of bedrijfsgroei
2. Noodzakelijk werk: administratie, planning, communicatie die moet gebeuren
3. Tijdverspilling: activiteiten die weinig toevoegen en wel veel tijd kosten
Praktisch voorbeeld: een webdesigner ontdekte dat hij 20 uur per week kwijt was aan e-mails en kleine aanpassingen. Door vaste contactmomenten en een aanpassingsbudget per project in te stellen, won hij 12 uur per week!
Vind je hoogwaardige activiteiten
Niet alle uren zijn gelijk. Sommige activiteiten leveren veel meer op dan andere werkzaamheden. Maak een lijst van taken die je het meeste geld opleveren per uur.
Vragen om jezelf te stellen:
• welke activiteiten genereren direct omzet?
• waar ben ik het beste in?
• wat kan alleen ik doen in mijn bedrijf?
• welke taken geven mij de meeste voldoening?
Praktisch voorbeeld: een accountant realiseerde zich dat advieswerk hem €75 per uur opleverde, terwijl boekhouden €35 per uur opbracht. Door meer advieswerk te doen en boekhouden uit te besteden, verdubbelde hij zijn inkomen, met minder werkuren.
Bekijk wat je écht (zelf) moet doen
Voor elke taak die niet tot je hoogwaardige activiteiten behoort, heb je drie opties.
1. Elimineren: moet dit echt gedaan worden? Veel ondernemers doen dingen ‘omdat het altijd zo is gedaan’, zonder zich af te vragen waarom en of dat nog wel nodig is.
2. Automatiseren: kan software of een systeem dit overnemen? Facturen, planning, posts plaatsen op sociale media — veel kan je automatiseren.
3. Delegeren: kan iemand anders dit doen? Denk niet alleen aan werknemers, maar ook aan freelancers, virtual assistants of gespecialiseerde dienstverleners.
Praktisch voorbeeld: een coach automatiseerde zijn intakes met een online formulier, delegeerde zijn administratie aan een accountantskantoor en stopte met het plaatsen van socialemediaposts die toch geen nieuwe klanten opleverden. Hij werkt nu 15 uur per week minder en draait 20% meer omzet.
Bouw aan een bedrijf dat ook zonder jou draait
Het grootste doel van veel ondernemers is het neerzetten van een bedrijf dat ook gewoon doordraait als jij er niet bent. Dat vraagt om het creëren van systemen en processen.
Denk aan…
• checklists voor terugkerende taken
• standaard procedures voor klantcontact
• geautomatiseerde workflows
• automatische facturatie
• uitgavenregistratie
• cashflow-monitoring
• geautomatiseerde leadnurturing
• standaard offertes
• templates voor klantcommunicatie
Stel grenzen (en houd je eraan)
Zonder grenzen nemen je werk en je klanten alle beschikbare tijd in beslag. Succesvolle ondernemers hebben in ieder geval één ding gemeen: ze zijn heel duidelijk over wat wel en over wat niet kan.
Denk aan grenzen als:
• vaste werktijden (en communiceer ze ook naar klanten, duidelijkheid is zo fijn)
• geen e-mails meer lezen of versturen na 18:00 uur
• houd één dag per week voor strategisch werk
• neem minimaal 2 weken vakantie per jaar
Communicatie is cruciaal: vertel klanten en natuurlijk medewerkers proactief wat je werkwijze is. De meeste klanten respecteren duidelijke afspraken meer dan je denkt.
Houd je voortgang bij
Houd bij hoeveel uren je werkt en wat je dan omgerekend per uur verdient. Stel dus ook doelen, zoals:
• maximaal 40 uur per week werken binnen 6 maanden
• omzet per uur verhogen met 50% in een jaar
• minimaal 2 weken vakantie zonder werk (en dus zonder je laptop aan te zetten onder de palmboom)
Bereken je werkelijke uurtarief. Deel je jaaromzet door het aantal uren dat je werkt. Je bent fantastisch bezig als dit getal elk kwartaal stijgt.
Het mentale stuk
Van een ‘workaholic’ veranderen in een slimme ondernemer is echt een psychologische shift. Je eigenwaarde hang je dan niet meer op aan hoeveel je werkt. Want dat is ook niet waar het ondernemen om draait; het gaat erom wat je bereikt.
Succesvolle ondernemers meten hun succes niet in werkuren, maar in:
• omzet per uur
• tijd voor familie en hobby’s
• stressniveau
• tevredenheid met je werk
Met de juiste aanpak kun je een succesvol bedrijf runnen én een leuk leven hebben. Het begint met de bewuste keuze om slimmer te werken in plaats van harder.
Samenwerken aan groei, zodat je je plezier, winst en vertrouwen maximaliseert?
Vind je het prettig om een team naast je te hebben staan dat zich bezighoudt met je administratie, je financiële doelen, je fiscale voordelen en je doelen? Activaa helpt je graag met een effectieve bijdrage aan je plannen voor je omzetgroei. Niet alleen door te kijken naar je cijfers, maar ook door je te coachen en je te voorzien van het beste advies. Kop (virtuele) koffie doen en je mogelijkheden bespreken? Vinden we leuk!