Waar we vorige keer over online marketing schreven, is het nu tijd om een specifieke tak van deze verkoopsport uit te lichten: e-mailmarketing. Waar veel mensen beweren dat e-mailmarketing ‘dood is’, bewijzen de resultaten het tegendeel. Maar dan moet je het wel goed doen. En hoe doe je dat nou? Lees hier onze 5 tips!
1. Breng je klant van top tot teen in beeld
Hoe vaak ontvang jij een e-mail waarbij je meteen voelde dat het een reclamefolder was? Dat het werkelijk niets voor je toevoegt? En wat doe je daarmee? Precies, het belandt in de prullenbak en als je in een goede bui bent, meld je je ook nog eens af voor het ontvangen van die nieuwsbrief. Zonde, want het kan ook anders. Sterker nog: het is mogelijk om een mail te sturen waardoor de ontvanger het gevoel heeft dat jij precies weet wie diegene is en waar zij of hij behoefte aan heeft. En dát bereik je door te weten wie je mailt.
Weet dus heel goed wie je ideale klant is. Praat met je mensen van sales, die direct contact hebben met je doelgroep. Werk je met marketing- en developmentcollega’s? Vraag ook of zij input willen leveren. Zij weten meer over het gedrag van de klanten en beschikken over waardevolle data. Zoals:
• welke e-mailcampagnes draaiden er al en wat zijn de resultaten (en conclusies)?
• wat werkte toen wel en misschien nog wel belangrijker, wat niet?
• welke webpagina’s krijgen de meeste bezoekers en wat doen zij daar?
• welke vragen krijgt de marketingafdeling regelmatig van de doelgroep?
Maak een persona van jouw ideale klant: schrijf op waar-ie wakker van ligt, wat de taal van je klant is waardoor je de verbinding aan kan gaan en je doelgroep écht aanspreekt, welke behoeftes je doelgroep heeft. Maak het beeld zo compleet mogelijk, zodat je bij iedere e-mail kan checken of het aansluit.
2. Bedenk goed wat je met je mail doet
Je beeld van je ideale klant ligt er — tijd om aan te tik te gaan en de verstuurbutton in te drukken. Toch? Nee, dan sla je echt een stap over. Het is essentieel om te weten wat je met die e-mail of de campagne wil bereiken. Is het alleen informeren? Wil je dat de ontvanger actie onderneemt? Wat doe je met de data die je mail oplevert, zoals mensen die wél klikten, maar niet kochten? En de mensen die de e-mail niet openden? Is ook daar weer een samenwerking mogelijk met sales, door ze de mensen die wel interesse toonden, maar nog niet kochten, te laten bellen? Bedenk vooraf wat je met je mail wil bereiken en wat je met de data doet — zo haal je er het meeste uit.
3. Stem de inhoud helemaal af op de ontvanger
Stel: jij verkoopt schoenen. Dan is jouw doelgroep vrij breed. Zelfs als je in een niche zit, zoals prijzige designerschoenen, verkoop je aan allerlei verschillende mensen. Hetzelfde geldt voor wandelschoenen: de ene koper is een fanatieke, jonge hiker die naar een hippe plek in Amerika gaat, de andere koper is een oudere vrouw die al jaren meedoet aan de Nijmeegse Vierdaagse. Je voelt hem al aankopen: die spreek je allebei anders aan. Leer je daadwerkelijke ontvangers goed kennen en maak verschillende lijsten van ontvangers aan, zodat je e-mails verstuurt die ook daadwerkelijk goed ontvangen worden — letterlijk en figuurlijk. Segmenteer bijvoorbeeld op leeftijd, locatie, geslacht, bestelmomenten of een combinatie van dit alles.
4. Schrijf copy die aansluit
En daar komt dus ook je copy bij kijken. Spreek de taal van je ideale klant én zorg ervoor dat je ontvanger niet denkt: ‘nou en?’ Het is belangrijk dat je klant zich gezien voelt. Niet dat je alleen maar vertelt wat jíj belangrijk vindt (“Nieuwe website online, hard en lang aan gewerkt!”), maar dat je naar de behoeftes van je klant schrijft: “Bestellen is voor jou nu nóg makkelijker en sneller!”
5. Test, 1, 2, 3, test
Wanneer is jouw e-mail of campagne een succes? Kijk jij vooral naar opens, juist naar clicks (en neem je dan ook de clicks op de uitschrijflink mee, want dan is hoger niet per definitie beter), naar hoe vaak je e-mail doorgestuurd wordt, naar nieuwe aanmelders? Of is het juist een combinatie van alles? Draai ook regelmatig een A/B-test, bijvoorbeeld door de ene helft te mailen met een specifieke onderwerpregel en bij de andere helft de naam van de ontvanger eraan toe te voegen — om te zien welke van de twee het beste geopend wordt. Maar testen kan ook in de mail zelf: welke tekst op de koopbutton werkt beter? Zo is er onwijs veel te testen, te meten, te weten en te verbeteren.
Ook hier geldt: test niet zomaar in de wilde weg, maar bedenk je waarom je dat doet en wat je met de resultaten doet.
Meer weten over meer geld verdienen én overhouden?
Ben je benieuwd naar hoe jij met jouw bedrijf meer winst maakt, hoe je ervoor zorgt dat je zo min mogelijk belasting betaalt en kan je wel een sterk staaltje businessadvies gebruiken? Neem dan contact met ons op, want dit is precies onze expertise!