Tekstdoelen? Een tekst is toch gewoon een tekst? Nou, dat ligt wel iets genuanceerder. Er bestaan namelijk 7 tekstdoelen en je gebruikt ze allemaal. Maar wat zijn die tekstdoelen precies, waarom heb je ze nodig en wanneer kies je welke?
Wat zijn tekstdoelen precies?
Je denkt misschien dat elke tekst als doel heeft om de lezer iets bij te brengen, te informeren. En dat is ergens ook zo, maar er is veel meer dan dat! Er bestaan maar liefst 7 tekstdoelen en elke tekst heeft er minimaal eentje. En om het nog beter te maken: sommige teksten tikken zelfs alle 7 doelen aan. Het is slim vooraf na te denken over je tekst en dus de doelen, want dat maakt je tekst echt beter.
De 7 tekstdoelen
Wat die 7 tekstdoelen dan zijn? Nou: informeren, instrueren, adviseren, overtuigen, activeren, emotioneren en inspireren.
Waarom gebruik je ze?
Zoals je net al las, komt het nadenken over tekstdoelen het eindresultaat ten goede. Je wil iets bereiken met je tekst en als je dat niet vooraf uitdenkt, kom je in de knoei. Waar wil je de tekst plaatsen? Wat moet de inhoud zijn? Is de stijl vooral prikkelend of juist feitelijk? Korte zinnen? En wat wil je dat de lezer doet of moet kunnen na het lezen van de tekst? Daar kies je je tekstdoel(en) voor en op uit.
De 7 tekstdoelen uitgelegd
We gaven net de doelen al weg, maar zonder uitleg zegt dat je misschien niet zo veel. Dus, de doelen met tekst en uitleg op een rijtje.
• Informeren: als je informatie wil geven, dan is informeren je doel — of in ieder geval een van de doelen. Denk aan een officiële brief, zoals van de Belastingdienst, een nieuwsbericht en een whitepaper. De tekst is concreet, barst van de feiten en er zit eigenlijk geen emotie in. Houd er rekening mee dat je geen vaktermen gebruikt, ondanks dat je voor je doelgroep (al dan niet met voorkennis) schrijft. De lezer wil snappen wat jij bedoelt en het liefst zonder al te veel moeite te doen.
• Instrueren: dit is informatie die je lezer vertelt hoe degene iets kan of zelfs het doen. Het helpt je lezer verder, doordat je een en ander uitlegt. Denk aan een gebruiksaanwijzing voor het installeren van je printer, een bijsluiter voor medicijnen of een mail met uitleg hoe je de cursus het beste volgt.
• Adviseren: als je antwoord geeft op vragen of een oplossing biedt, dan ben je aan het adviseren. Neem daarin je expertise mee, want dat is precies waar de lezer behoefte aan heeft. Het ligt dichtbij het volgende doel — overtuigen —, maar het verschil is dat je loslaat wat de lezer precies doet. Denk aan advies over je bedrijfsvorm, een brief van je provider over dat er nieuwe opties komen voor je internetabonnement of het kaartje bij je plant met tips voor de verzorging.
• Overtuigen: wil je reclame maken en iets verkopen, dan ben je aan het overtuigen. Je voert goede argumenten aan, speelt in op emotie en je wil dat de lezer enthousiast raakt door de inhoud. Denk aan een direct mail met een nieuwe aanbieding of een politieke flyer.
• Emotioneren: een doel dat eigenlijk altijd gepaard gaat met overtuigen. Om te verkopen speel je het best in op de emoties van de lezer. Maar ook een columnist doet dit, dus het hoeft niet áltijd samen te gaan.
• Activeren: is het je doel dat de lezer actie onderneemt? Dan ben je aan het activeren. Denk aan de call to action (korte tekst) op buttons in een webshop, een actie als ‘bestel nu en krijg iets gratis’.
• Inspireren: je lezer nieuwe ideeën aanreiken en andere gedachten laten zien, dat is inspireren. Dit doel staat eigenlijk nooit op zichzelf, want je bereikt ermee dat je iemand informeert, emotioneert en/of activeert. Denk aan een persoonlijk verhaal op sociale media en het delen van klantverhalen.
Wil je hulp bij het laten groeien van je bedrijf?
Goede teksten helpen je bedrijf groeien. Maar er is natuurlijk veel meer dat je kan doen: meer omzet draaien, bepaalde regels volgen, je kosten drukken en meer winst overhouden. Neem contact met ons op, dan kijken en denken we heel graag met je mee.