Geen enkele ondernemer ontkomt eraan: marketing. Zélfs als je aanbod waanzinnig goed is, zal je het moeten vermarkten en actief aanbieden. Eén maar… je hebt het te druk om goede content te maken. Die tijd is geweest — met deze praktische tips lukt het je om consistent zichtbaar te zijn, met relatief weinig moeite.
1. Schrijf altijd je ideeën op
Eén van de grootste valkuilen: denken dat je het later nog wel weet. Als je nu geen tijd hebt je contentidee uit te werken, schrijf ‘m dan zéker wel op. Sowieso helpt het je om je breincapaciteit niet te overvragen door het uit je hoofd te halen en op (digitaal) papier te zetten. Je kan werken met een contentkalender, maar lang niet iedereen vindt dat prettig. Zorg er dan in ieder geval voor dat je een document hebt met een grove uitwerking van je idee, zodat je er op het moment dat je er wel wat ruimte en inspiratie voor hebt, direct aan de slag kan. Wil je wel werken met een contentkalender, noteer dan in ieder geval: • publicatiedatums • onderwerpen • type (blogpost, video, sociale media, podcast) • verantwoordelijke
2. Gebruik je content op meerdere manieren
Het is zonde om te denken dat je een blogpost alleen op je blog kan plaatsen. Werk met een slimme contentstrategie en gebruik je copy dus op meerdere manieren. Neem een interview op als audio en video: kan dan je er naast een blogpost ook al een filmpje én een podcast van maken. Haal er opvallende uitspraken uit en je hebt ook nog eens quotes die je kan gebruiken als post op sociale media.
3. Hergebruik je content
Je kruit is nog lang niet verschoten als je iets één keer deelde. Nog los van het op meerdere manieren gebruiken, waardoor je blogpost ook een commerciële e-mail kan worden, kan je iedere contentvorm nóg veel vaker gebruiken. Haal een ander fragment uit het interview, waardoor je post een net iets andere invalshoek heeft. Plaats je posts vaker, want lang niet iedereen die je volgt, krijgt al je content te zien. Ook slim om te doen: kijk eens naar je best presterende posts van afgelopen kwartaal en bekijk of je dat nog eens kan doen, maar dan net even anders.
4. Automatiseer je content
Iedere keer op de verzendknop drukken als de nieuwsbrief eruit gaat of handmatig iedere post online zetten op je blog en socialemediakanalen? Dat is nergens voor nodig. Er bestaan handige tools en functies die dit allemaal voor jou regelen. Als je een paar uur per week blokt voor het maken én klaarzetten van content, heb je daar voor de rest geen omkijken meer naar. Zorg er wel voor dat je de reacties monitort en snel antwoordt.
5. Werk met gastloggers en freelancers
Als je écht zelf geen tijd hebt om content te maken, overweeg dan om gastbloggers of freelancers in te huren. Gastbloggers bieden vaak unieke perspectieven en expertise en copywriters kunnen je helpen met het schrijven van blogposts. Andere contentcreators kunnen het maken van video’s of het ontwerpen van visuals op zich nemen. Voordelen van werken met gastbloggers en freelancers:
• varieer in content — gastbloggers brengen nieuwe ideeën en inzichten die je eigen content verrijken
• bespaar tijd: freelancers nemen de creatie van content van je over, waardoor jij meer ruimte hebt voor andere belangrijke taken
• breid je netwerk uit: door samen te werken met anderen vergroot je je netwerk vergroten en komen er nieuwe kansen op je pad
Tip: maak duidelijke afspraken over verwachtingen, deadlines en vergoedingen om een soepele samenwerking te garanderen.
6. Interview voor een berg aan content
Dit klinkt misschien als veel werk, maar het levert vooral heel veel op. Duik in je netwerk of kijk eens naar je medewerkers: is er iemand die je kan interviewen om goede input naar boven te krijgen? Bedenk vooraf wat voor onderwerp(en) je wil aanhalen en bereid je interview goed voor. Met de juiste vragen haal je zomaar vijf tot tien (blog)posts uit een gesprek van een half uur.
7. Vind de manier die voor jou werkt
Leer jezelf kennen: wat werkt voor jóu? Vind je het prettig om iedere week op een vast moment content te maken of doe je het liever als je overloopt van inspiratie? Het maakt niet uit wát je kiest, als het maar voor je werkt. Geeft het je rust om al weken aan content vooruit te plannen? Doe dat dan. Raak je overweldigd als je niet weet waar te beginnen? Werk dan met templates en formules die het werk voor je versimpelen.
Naast productiever en efficiënter werken meer doen om meer omzet en meer winst te draaien?
Wij helpen je graag bij het optimaliseren van je omzet en je winst. Wil je dat je plannen bijdragen aan je omzetgroei en wil je je winst maximaliseren? Dan zijn wij er voor je. We helpen niet alleen met je cijfers en administratie, maar ook met businesscoaching. Zullen we een (virtuele) kop koffie doen en bekijken wat jouw mogelijkheden zijn?