3 tips om minimalistisch te ondernemen

Minimalisme is de laatste jaren een trend. Hoe kan het ook anders: meer doen met minder is natuurlijk ook gewoon aantrekkelijk. Steeds meer mensen verlangen naar minder. Minder spullen in huis, minder druk, minder onrust. Als ondernemer is het soms overleven in een jungle vol klanten, sociale media, nieuwsbrieven, acquisitie en dan ook nog gewoon je werk doen. Wil jij je dromen waarmaken en doelen behalen en tegelijkertijd minimalistisch ondernemen? Dat kan. En wij hebben wat tips voor je.

Zeg eens eerlijk: hoe lijkt het je als je eens níet afgeleid bent door alles wat er de hele dag door langskomt? Wist je dat we momenteel op één dag meer prikkels verwerken dan een mens in de Middeleeuwen in zijn hele leven? Ja, precies. Daar ben je dan al druk genoeg mee. Maar het hoeft niet.

Wat is minimalistisch ondernemen eigenlijk?

In onze maatschappij draait het vaak om meer, groter, beter. Een nieuwe auto, een betere telefoon, vaker naar een restaurant. En daar heb je natuurlijk geld voor nodig. Vraag jij jezelf wel eens af waar je écht gelukkig van wordt? Wat écht nodig is in jouw bedrijf? Wat is het dat jou gelukkig maakt, waar je energie van krijgt? Precies datgene wat jouw vuur aanwakkert? Minimalistisch ondernemen draait precies hierom. Doen wat echt nodig is in jouw bedrijf. Wat jíj moet doen. Soms zijn we zo druk met alles eromheen — dingen waar we ons helemaal niet mee bezig hoeven houden. We kunnen dingen laten, uitbesteden, efficiënter doen. Waar minimalistisch ondernemen om draait: minder consumeren, minder massa en minder moeten.

Minder consumeren

We nemen zo veel informatie tot ons. Als we even pauze nemen, luisteren we een podcast of muziek. Of we kijken een filmpje op YouTube, lezen even ‘dat ene interessante artikel’ of scrollen een kwartier lang door Facebook. Op deze manier zitten onze hersenen constant vol: ons werkgeheugen raakt overbelast. Neem daarom écht pauze — bijvoorbeeld door simpelweg naar buiten te staren. Zo heb je meer ruimte om te creëren in plaats van consumeren. En van dingen maken waar jij blij van wordt, van wat past bij jouw visie, doelen en dromen; daar krijg je energie van. Energie om heel veel waardevolle dingen te maken voor jouw klanten.

Minder ‘alles voor iedereen’

Als je iedereen aanspreekt, dan spreek je dus eigenlijk helemaal niemand aan. Bedenk goed wie jouw ideale klant is. Dat kan zelfs een totaal andere klant zijn dan waar je nu mee werkt. Leer je klant kennen — weet wie je tegenover je hebt. Zo lukt het je om je communicatie perfect op deze klant af te stemmen. Je communicatie is raak en bereikt daardoor meer, waardoor je de kans hebt jouw aanbod zo te ‘tweaken’ dat je direct inspeelt op de behoefte van je klant.

Kies bewust voor bepaalde verdienmodellen

Hoe verdien jij je geld nu? Past dat nog bij jou? Levert het je voldoende omzet op? Zijn er verdienmodellen die relatief te weinig in het laatje brengen? Kan je je verdienmodellen slimmer maken? Of zijn er misschien andere verdienmodellen waar je veel meer mee verdient in minder tijd? Je hoeft niet alle verdienmodel-ballen in de lucht te houden. Als er een verdienmodel bij zit waar je te weinig uithaalt, laat ‘m dan gerust vallen. En: nieuwe verdienmodellen proberen kan geen kwaad. Wie weet zit jouw gouden ei erbij, waarvan je niet eens wist dat ‘ie bestaat.

Minder ‘moetjes’

Waarschijnlijk heb jij ze ook op je lijstje staan: van die dingen waar je eigenlijk geen zin in hebt. Je vindt het niet heel leuk, je krijgt er geen energie van en of het nou per se bijdraagt aan de groei van je bedrijf? Dat durf je te betwijfelen. Ongemerkt zijn we allemaal dingen gaan doen waarvan we het gevoel hebben dat ze ‘horen’. Van wekelijks een nieuwsbrief tot een paar keer per dag een update op alle mogelijke socialemediakanalen. Van een podcast tot een heel event. Het goede nieuws: je hóeft het niet allemaal (zelf) te doen. Richt je op die dingen waar jij blij van wordt. De rest besteed je uit, automatiseer je of je stopt er helemaal mee.

Schrappen of uitbesteden?

Bekijk eens realistisch wat al jouw werkzaamheden zijn. Horen ze ook echt bij jou? Wat vind je leuk? Wat vind je minder leuk? Waar zie je eigenlijk totaal het nut niet meer in? Houd ook goed in de gaten wat je deze week ‘moet’ doen: schuif je iets telkens voor je uit? Dan is daar waarschijnlijk iets mee. Stop ermee of besteed het uit.

Automatiseren

Minder werken, meer verdienen. Dat doe je met name door dingen te automatiseren. Krijg je bijvoorbeeld vaak dezelfde vragen via mail of telefoon? Maak dan een FAQ voor op je website en zet standaardmails klaar. Doe je de administratie zelf en handmatig? Zorg dan voor een boekhoudsysteem en/of een boekhouder. Maak draaiboeken, whitepapers en alles wat je kan bedenken om tijd te besparen. Of misschien werkt het voor jou om je werk online te doen in plaats van fysiek op locatie? Maak het jezelf makkelijk. Je bent geen ondernemer geworden om vast te zitten in routines en werk dat je niet leuk vindt om te doen.

Taken als je administratie uitbesteden?

Ben je tot de conclusie gekomen dat je onder andere je administratie wil uitbesteden? Onder andere dat kunnen we voor je verzorgen. We helpen je niet alleen het beste uit jezelf en je onderneming te halen — we ontzorgen ook. Neem je contact met ons op?