Ondernemen met minder stress: een utopie of binnen handbereik?

Als ondernemer is stress je niet vreemd. Hoewel ondernemen heel leuk is, brengt het ook stress met zich mee. Je hebt financiële druk, te veel of te weinig klanten, klanten die te weinig opleveren, personeel dat je aanstuurt, te weinig tijd voor je familie en je hobby’s… Stress is menselijk en niet per se erg, maar het kan je wel flink in de weg zitten bij het laten groeien van je bedrijf. Is ondernemen met minder stress mogelijk? Of is het een utopie?

Ondernemers hebben meer vrijheid en meer invloed op hun werk dan mensen in loondienst. Aan de andere kant hebben ondernemers geen zekerheid van inkomen en dat zorgt weer voor — jawel — stress. Niet alleen doordat je je misschien soms zorgen maakt over je financiën, maar doordat het je ook in uitdagende situaties plaatst. Zo ga je als ondernemer sneller over je grenzen heen, want die vaste klant heeft je dit weekend eigenlijk wel heel hard nodig voor een spoedklus. Voel je je niet lekker? Toch maar even doorbijten, want anders kost het je geld. Je leest het: tijd voor tips om te ondernemen met minder stress!

Maak een goede planning

We overschatten vaak wat we in een dag kunnen doen. Zonde, want zo maak je een onrealistische lijst voor jezelf en sluit je elke dag af met een ontevreden gevoel, omdat je niet hebt kunnen doen wat je gepland had. Of je werkt je lijstje wel helemaal af — op je tandvlees. Een goede planning maken doe je zo:

• neem de tijd op van taken en dingen die je vaak doet, zo weet je precies hoelang je ergens mee bezig bent (en als je wil leren efficiënter te werken, daag je jezelf uit door de tijd die je normaal nodig hebt in te korten)
• op zondagavond of maandagmorgen doe je een ‘braindump’ — je schrijft alles op wat je (deze week) wil doen
• je plant je taken in en schrijft de tijd die je ervoor nodig hebt erbij — en let op: je plant dus ook je pauzes in, een moment om de actiepunten uit die ene vergadering ook echt te verwerken, je boodschappen, het bezoek aan de tandarts en die avond voor jezelf
• houd in je planning ook rekening met je energie — ben je aan het einde van de dag minder scherp, doe daar dan taken die niet zo veel denkvermogen kosten
• plan focusblokken of -dagen in; geen afspraken, geen afleiding

Plan je dag ook nooit helemaal vol, want 8 uur productief werken is niet te doen. Houd daarbij ook ruimte over voor eventuele dingen die tussendoor komen, zodat je niet helemaal uit de pas loopt bij een belletje van een klant.

Tip: ontdek je bij je braindump dat je aan bepaalde taken niet toekomt deze week? Plan ze dan alvast in voor volgende week of die week erop. Zo is het in ieder geval uit je hoofd en hoef je er niet meer aan te denken totdat je er daadwerkelijk mee bezig gaat. Gegarandeerd minder stress!

Werk vooruit

Een bekende valkuil: dingen op het laatste moment doen, waar je enorm veel stress van krijgt. Zonde, want het is helemaal niet nodig. Door bepaalde taken te clusteren en vooruit te werken, schrap je een groot deel van de stress die je anders wel ervaart. Neem sociale media als voorbeeld: maak jij elke dag de post die over tien minuten online moet? Naast dat het je druk oplegt, is de kwaliteit misschien ook niet opperbest. Plan in je week een uur om alle content voor deze week te schrijven en klaar te zetten in een handige tool. Zo, daar heb je de rest van de week geen omkijken meer naar.

Het fijne aan je dag niet helemaal vol te plannen: je hebt soms zomaar een half uurtje of zelfs een uurtje over. Op die momenten is het heerlijk om wat kleine taken op te pakken die je dan alvast kan afstrepen. Of je begint alvast met een klus die je voor morgen had staan. Het geeft je een goed gevoel (want: je doet zelfs meer dan je bedacht had) en een berg ademruimte.

Breng meer structuur in je bedrijf

Met een goede planning en door vooruit te werken, heb je al meer structuur in je bedrijf. Maar structuur werkt in meer dingen door. Bijvoorbeeld in hoe je je documenten bewaart — zoek jij je altijd een ongeluk op je computer naar ‘dat ene bestand’? Dit kost je onnodig veel tijd en het frustreert je alleen maar. Wees scherp op wat je elke dag of iedere week doet en waar je langer over doet dan nodig. Met meer structuur boek je veel tijdswinst.

Structuur aanbrengen kan ook door te automatiseren en uit te besteden. Maak jij bijvoorbeeld elke factuur met de hand of beheer je nog altijd je eigen mailbox, terwijl je daar qua energie op leegloopt? Een boekhoudsysteem maakt het ondernemen al veel makkelijker. En wat dat je van een virtueel assistent die je allerlei dingen uit handen neemt? Je hoeft als ondernemer niet alles zelf en al helemaal niet alleen te doen.

Hak knopen door

Keuzevrijheid hebben we genoeg. En dat is nou ook meteen het lastige. Want hoe meer opties we hebben, hoe besluitelozer en ongelukkiger we worden. We vinden dingen uitsluiten niet leuk, waardoor we er (onbewust) voor kiezen om niet te kiezen en alles maar tegelijkertijd doen. Bij het doorhakken van knopen denken we vooral aan de beperkingen die we onszelf opleggen, dus we blijven het maar voor ons uitschuiven. Met stress tot gevolg, want in je hoofd piept er steeds een klein stemmetje ‘dat je hier nog iets mee moet’.

Wél kiezen lucht op. En ja, zelfs als het achteraf een ‘verkeerde’ keus blijkt. Onderzoeken wijzen uit dat de gemoedstoestand van mensen die een ‘foute’ keuzen maken beter is dan die van mensen die helemaal geen keuze maken. Hoe dat kan? Je blijft in beweging én je leert van elke keus die je maakt. Of-ie nou briljant of minder goed was.

Haal rustig adem

Als je gestrest bent, is je ademhaling automatisch ook hoog. Dat komt door je verhoogde hartslag en adrenaline die door je lichaam jaagt. Maak je je ademhaling lang en diep, dan vertel je je lijf dat je die adrenaline helemaal niet nodig hebt. Je lijf stopt met spanning opbouwen en daardoor voel je je meteen een stuk meer ontspannen. Een fijne methode om je ademhaling en je stress onder controle te krijgen: de 4-7-8-ademhalingstechniek. Dit is hoe het werkt:

• wees je bewust van je ademritme en probeer rustiger te ademen
• adem volledig uit en adem 4 tellen in door je neus
• hou je adem 7 tellen vast
• adem nu 8 seconden lang via je mond weer uit

Het werkt het best als je de oefening vier keer herhaalt en het liefst twee keer per dag.

Als ondernemer geen stress meer over je financiële zaken?

Krijg je momenteel vooral buikpijn van je financiële zaken? Heb je behoefte aan iemand die met je meekijkt naar je beste ondernemingsvorm, wel of niet investeren, je oude dag, de gezondheid van je bedrijf en zo min mogelijk belasting betalen? Dan zijn wij er voor je. We helpen je het beste uit jezelf en je onderneming te halen én ontzorgen. Neem je contact met ons op?