We weten allemaal wel dat vergelijken meestal nergens toe leidt — en toch hebben we dat knagende stemmetje in ons achterhoofd. Vergelijken is eigenlijk een soort sluipmoordenaar voor je ondernemersrust. Het maakt niet uit hoe goed ons bedrijf loopt; één blik op LinkedIn, de succesverhalen en -lijstjes die je om de oren slaan rond deze tijd van het jaar… en ineens voelt jouw hele ondernemen veel kleiner dan het is.
Vergelijken is zinloos, want je vergelijkt altijd jouw binnenwereld met andermans buitenkant. In deze blogpost lees je hoe je stopt met vergelijken. Op een manier die voor iedereen haalbaar is.
Weet dat vergelijken nooit eerlijk is, zelfs als je brein dat niet snapt
Je brein is gemaakt om verschillen te zien; geen nuance. Dat betekent dat wanneer je je mede-ondernemers ziet delen over hun grootste successen, je brein ziet dat zij vooral heel erg succesvol zijn. Succesvoller dan jij.
Maar je ziet niet hoeveel advertenties zij draaien (en welk budget ze daaraan besteden), hoeveel stress ze hadden, hoeveel mensen ‘nee’ verkochten, hoeveel klanten ze verloren, hoe vaak ze twijfelden en vooral: dat dit een zorgvuldig samengestelde toplijst is uit een jaar met dagen waarop ook zij zich niet-succesvol voelden. Je vergelijkt dus jouw hele jaar met iemands hoogtepunten. Dat is naast oneerlijk ook nog eens onzeker-makend.
Onthoud dat vergelijkingsstress vooral ontstaat bij ondernemers met grote ambities
Ondernemers zonder ambitie, maakt het niets uit wat anderen doen. Ze hoeven er niet van te leren, ze hoeven geen groei aan te wakkeren, want het maakt toch geen verschil. Als jij wel vergelijkt, dan betekent dat dus vooral dat je om je werk, je groei, je impact, je klanten en je bedrijf geeft.
En dat is goed nieuws! Vergelijken laat dus je ambitie zien, maar het is belangrijk dat je die energie niet besteedt aan twijfel, maar aan richting.
Stop met vergelijken met deze vraag
Vergelijken is vooral lastig als je geen eigen referentiekader hebt. Als je de vraag waar je eigenlijk naar op weg bent niet kan beantwoorden. Als jij niet helder hebt waar je heen wil, dan kijkt je brein op de automatische piloot naar anderen om te bepalen wat ‘normaal’ is.
De meeste ondernemers stoppen met vergelijken zodra ze deze 3 dingen weten:
1. wat wil ik?
Niet dat wat je online ziet of bij je concurrenten. Wat wil jíj écht? Is het meer rust, minder uren werken, een stabielere omzet, een kleiner of groter team of juist helemaal geen team?
2. waar zijn wij goed in?
Als je overtuigd bent van wat jullie leveren, weet waar je écht goed en anders in bent, dan zie je dat anderen niet hetzelfde spel spelen. En dat je met je werk precies jouw doelgroep aantrekt, omdat het helemaal is wat zij zoeken. Je ziet je kracht als iets dat niet te kopiëren is — en dat geeft rust.
3. wat is ons tempo?
Niet ieder bedrijf hoeft in een jaar te verdubbelen. Sterker nog: misschien wil je dat überhaupt niet. Als je je eigen tempo en richting kent, is de rest geen bedreiging — hoogstens inspiratie.
Maak je bedrijf vergelijkings-proof
Vergelijken stopt niet zo simpel als ‘het gewoon niet meer doen’. Het stopt als je ervoor zorgt dat je bedrijf zo logisch voelt, dat je natuurlijke rust ervaart. Hier lees je wat praktische manieren om dat voor elkaar te krijgen.
1. Werk met kleinere/kortere doelen
Eén doel voor een heel jaar; dat is groot. En dat duurt lang. Maak daarom doelen en plannen voor een kwartaal, want drie maanden is overzichtelijk en vergelijkings-proof.
2. Meet alleen wat voor jou relevant is
Kijk niet naar de likes, de lijstjes en de getallen van anderen. Kijk naar je eigen marge, de klanttevredenheid, je winst, de rust in je agenda en in je hoofd.
3. Vraag jezelf elke maand af: waar heb ik mezelf verbeterd?
Kijk niet naar of jij beter bent dan ‘zij’, maar kijk naar of je beter bent dan vorige maand of vorig kwartaal.
4. Documenteer je successen, zelfs de kleinste
Vergelijken is niet nodig als je ziet wat je zelf allemaal al bereikt.
Vraag jezelf af of je zou willen ruilen
Dé realiteitschick waarmee je 90% van het vergelijken oplost. Zie je iemand die 800.000 euro omzet draait, met 8 man personeel? Vraag jezelf dan af: zou ik hun leven überhaupt willen?
Wil je hun werkdruk, verantwoordelijkheden, teamstress, salesdruk, werkende uren en hun nachtrust ook overnemen? Negen van de tien keer is het antwoord daarop ‘nee’. We willen alleen het positieve stuk dat zichtbaar is; niet het geheel. Dus: vergelijken was en is nooit logisch of helpend.
Besef dat je alleen het eindplaatje ziet
Jouw — en ieders — dagelijkse realiteit bestaat uit twijfels, keuzes, cijfers, fouten, successen, groei en momenten waarop je bijstuurt. Maar wat je ziet van een ander? Dat zijn de hoogtepunten, de mijlpalen, de noemenswaardige successen en de cijfers zonder context.
Het is dus appels met zorgvuldig gekozen en gefilterde peren vergelijken.
Samenwerken aan groei, zodat je je plezier, winst en vertrouwen maximaliseert?
Stoppen met vergelijken levert je drie belangrijke dingen op: je maakt betere beslissingen, je voelt meer rust en je bedrijf groeit op jóuw manier. Vind je het prettig om een team naast je te hebben staan dat zich bezighoudt met je administratie, je financiële doelen, je fiscale voordelen en je doelen? Activaa helpt je graag met een effectieve bijdrage aan je plannen voor je omzetgroei. Niet alleen door te kijken naar je cijfers, maar ook door je te coachen en je te voorzien van het beste advies. Kop (virtuele) koffie doen en je mogelijkheden bespreken? Vinden we leuk!