Loop een rondje door de stad en je ziet op veel plekken een poster in de etalage: ze zoeken collega’s. Het personeelstekort is groot en veel ondernemers voelen dat, doordat het gebrek aan mensen de bedrijfsgroei tegenwerkt. Hoe ga je daar als ondernemer slim mee om? In deze blogpost krijg je 5 tips om toch nieuwe mensen aan te trekken.
1. Kijk naar potentie en niet per se naar papieren
Bekijk een willekeurige vacature en de eisen zijn vaak vrij hoog. Daar is al over te discussiëren in een arbeidsmarkt waarbij je ruime keuze hebt, maar dat is nu precies niet het geval. Waar je vroeger nog (relatief) goed wegkwam met een eis als járen werkervaring, is het ‘t nu dubbel en dwars waard om naar andere dingen te kijken dan alleen papieren en ervaring. Kijk vooral naar potentie! Krijg je een sollicitatie binnen van een kandidaat die niet (helemaal) voldoet aan de eisen die je stelt of op het eerste gezicht niet lijkt aan te sluiten op het functieprofiel? Afhankelijk van wat er niet helemaal overeenkomt, kan een uitnodiging toch een heel goed idee zijn.
Waar je dan wel op let? Kijk of de kandidaat graag wil groeien. Is-ie bereid diens profiel uit te breiden? Hoe zit het met het doorzettingsvermogen? Als die lichten op groen staan, kan dat veel meer waard zijn dan een papiertje. Onthoud dat veel topondernemers nooit afstudeerden — er is ook zonder diploma potentie zichtbaar, dus kijk hoe jij die potentiële werknemer groeikansen biedt en binnen je onderneming houdt.
2. Bied kansen
De huidige generatie is dol op leren en groeien. Bied jij ze dit niet, dan is de kans momenteel énorm dat ze dit ergens anders zoeken en nog vinden ook. Zie je dat iemand ontzettend zijn best doet, dat iemand echt goed werk levert? Beloon dat en bied de kans om door te groeien. Andersom geldt dit ook: lijkt het alsof iemand niet helemaal lekker op de plek zit? Geef ze de kans erover te praten, handel pro-actief en wacht niet af tot iemand bij jou aanklopt. Wie weet past een andere functie veel beter of verveelt iemand zich en is juist een uitbreiding van de verantwoordelijkheden een slimme zet.
3. Neem je mensen serieus
Mensen voelen zich graag belangrijk — en nog belangrijker: ze willen gezien en gehoord worden. De medewerkers van nu weten heel goed wat ze doen en zijn vindingrijk. Zelfs als hun idee niet het allerbeste is, is het van belang dat je naar ze luistert. Dit geeft ze het gevoel dat ze echt onderdeel zijn van je bedrijf, dat hun bijdrage ertoe doet en dat ze gewaardeerd worden.
En… als je zorgt dat je mensen zich thuisvoelen, als je ze helpt te groeien, ze motiveert en ze kansen biedt, dan werk je aan het behoud van je personeelsbestand. Dat is nog veel beter dan regelmatig op zoek gaan naar nieuw personeel!
4. Werk aan je reputatie
Mensen vormen altijd een beeld van je bedrijf. Liet je in het verleden niets horen als iemand bij je solliciteerde, maar je geen match zag? Wees je mensen af met een standaard e-mail waar je vergeten was de reden in te vullen of de naam aan te passen? Is het verloop van personeel ontzettend hoog binnen jouw bedrijf en was je zelfreflectie niet om over naar huis te schrijven? Dat schaadt je reputatie.
Werk aan een goed imago, wees goed voor je mensen en zorg dat je bij je potentiële medewerkers goed in beeld komt op een manier die bij ze past.
5. Kijk verder
Iedereen vist in de vijver van ‘de mensen die beschikbaar zijn’ — of dat in ieder geval aangeven. Maar wat als je verder kijkt dan dat? Ken je mensen die al op een manier verbonden zijn met je bedrijf? Wie sluit aan bij de functie die je graag wil vervullen en wil je benaderen om bij jou te komen werken? Maak een lijst van mensen die je interesse wekken en neem op een respectvolle manier contact met ze op. Niet geschoten is altijd mis!
Klaar voor nog meer bedrijfsgroei?
Wil je graag hulp bij het laten groeien van je bedrijf? Activaa helpt. Niet alleen werken aan een gezond personeelsbestand — ook door te ontdekken wat je kan doen om meer omzet en winst te draaien met je bedrijf. We helpen je met het verbeteren van je cijfers, administratie en bieden een sterk staaltje businesscoaching. Zullen we een virtuele kop koffie doen en bekijken wat jouw mogelijkheden zijn?