Loopt je bedrijf lekker en heb je zeker niets te klagen over je winst? Veel ondernemers vinden dat een reden om achterover te leunen. Beginnend ondernemer of al even onderweg? Dan vind je het misschien wel heel spannend om een investering te doen. Wat je situatie ook is: (blijven) investeren in je bedrijf is belangrijk. Of je nou als freelancer werkt, tien of honderd man in dienst hebt. 4 redenen om te blijven investeren in je bedrijf!
Waarom investeren ondernemers eigenlijk?
Goed om mee te beginnen: de juiste investering verdient zichzelf altijd terug. Als je slim investeert, worden jij en je bedrijf er beter van, vergroot je je kennis, ben je je klanten beter van dienst en straal je dit alles ook uit. Denk aan een training om in de media goed uit de verf te komen, een cursus om beter te leren verkopen of een vakinhoudelijke opleiding in jouw vakgebied. Dit alles geeft je meer zelfvertrouwen, wat je klanten voelen: met meer winst, voor iedereen, tot gevolg.
Voordat je daadwerkelijk investeert, vraag je jezelf af: wat levert het je op de lange termijn op? Meer tijd, geld, plezier — of allemaal? Geen van alle? Dan is het niet de beste investering die je kan doen.
1. Groei met je bedrijf
Eén van de valkuilen van ondernemers? Alles zelf willen (blijven) doen. Omdat je denkt dat alleen jij het zo goed kan of omdat je opziet tegen de kosten die erbij komen kijken als je werk uitbesteedt. Maar… investeren is de manier om te groeien met je bedrijf. Want, met meer handen (en hersenen) kan je meer werk verrichten. Groeien is nodig om te overleven — zelfs als dat met kleine stapjes gaat. De markt is continu in beweging en je zal mee moeten gaan om aan te blijven sluiten bij wat je ideale klant van je wil. Daarbij krijg je ook meer financiële mogelijkheden als je groeit, waarmee je je ambities kan betalen en je succes in een stroomverstelling komt. Door te blijven ontwikkelen, koop je ook meer rust en overzicht in.
2. Blijf ontwikkelen
Ze zeggen weleens dat kennis macht is, maar dat is het pas als je ook daadwerkelijk iets dóet met die kennis. Investeren in kennis is meestal leuk — vraag jezelf wel altijd af of het je ook iets brengt. Ga je voor scholing waarmee je je expertstatus vergroot? Of besteed je taken uit die jou te veel tijd kosten of waar je simpelweg niet zo goed in bent? Door dé logische keuze te zijn voor je klanten, bouw je aan een naamsbekendheid en meer vertrouwen onder je doelgroep. Een belangrijke beïnvloedingstechniek voor nog meer groei.
3. Werk aan de klanttevredenheid
Hoe vaak maakte je het mee dat een bedrijf slachtoffer werd van het eigen succes? Te veel werk waardoor de klantenservice geen ‘service’ meer te noemen was, een veel te lange levertijd of iets anders waardoor jouw tevredenheid als klant achteruit holde. Dat is eeuwig zonde, want het kan best lastig zijn om een ontevreden klant weer tevreden te maken. En je klanten (en daarmee omzet en winst) zijn het bestaansrecht van en bedrijf. Door te investeren in de kwaliteit van je aanbod én je service, investeer je in de blijheid van je klanten. In het hebben van ambassadeurs die je met hun blijheid ook weer een deel van je marketing uit handen nemen, want wat werkt nou beter dan mond-tot-mondreclame?
4. Verhoog je effectiviteit en efficiëntie
In een eerdere blogpost las je al een aantal tips om efficiënt en effectief te werken. Waarom? Omdat het veel tijd en frustratie kan kosten om zelf een wiel uit te vinden of om herhalende taken telkens handmatig opnieuw te doen, terwijl er honderden oplossingen zijn die je dit werk uit handen nemen. Denk aan software voor je marketing, boekhoudprogramma’s en werk uitbesteden aan copywriters voor verkopende teksten of accountants voor de slimste financiële zetten. Je hoeft niet altijd maar harder te werken — werk slimmer.
Investeren kan ook belastingvoordeel opleveren! Meer weten?
Wil je meer bedrijfsgroei, weten dat je de juiste investering doet én dat op de slimste manier doet en je winst maximaliseren? Activaa helpt. We helpen je met het verbeteren van je cijfers, administratie en bieden een sterk staaltje businesscoaching. Zullen we een virtuele kop koffie doen en bekijken wat jouw mogelijkheden zijn?