‘Vlóggen?’ Ja, het is een samenvoeging van ‘video’ en ‘blog’. En het is vooral een ideale manier om jezelf en je bedrijf te laten zien. Is het voor iedereen weggelegd? Of is het maar voor een paar ondernemers zinvol? Maar… als het zinvol is, wat bereik je er dan mee?
Video is populairder dan ooit. Met reden: je hebt alle ruimte om jouw verhaal te vertellen. Het is met video makkelijker om vertrouwen te winnen van je potentiële klanten, je ontwikkelt jezelf door weer iets nieuws te leren en je vergroot je bereik. Een interessant marketinginstrument! In deze blogpost lees je alles over de voordelen van vloggen en hoe je een goede vlog maakt.
Vloggen? Wat is het? En waarom zou je het als ondernemer doen?
Vloggen is eigenlijk een videoblog: je geeft een inkijkje in je (bedrijfs)leven. Het is anders dan een ‘gewone’ video, doordat het persoonlijk is en vaak niet zo statisch. Zo heb je populaire vloggers die dit echt als fulltime baan doen en ondernemers die vloggen om zo te laten zien wie ze zijn en wat ze doen.
Het hoeft allemaal niet supertechnisch met een high-tech camera, dure bewerkingsprogramma’s of professionele microfoons. Vloggen kan namelijk op meerdere manieren: met langere video’s op YouTube of een eigen platform of gewoon via je stories op Instagram.
Toch is het voor velen een drempel om te gaan vloggen. Geen probleem, die drempel kom ook jij best over als je dat wil! Veel mensen denken bijvoorbeeld dat hun stem gek klinkt op video, ze zijn bang voor andermans meningen, we hebben het idee dat we niks te melden hebben of we vragen ons af wie we nou helemaal zijn om op beeld van alles en nog wat te verkondigen.
En mocht je je afvragen waarom je het zou doen — er zijn meer dan genoeg redenen om te gaan vloggen. Omdat je het simpelweg leuk vindt, om meer omzet te genereren, om jezelf of je bedrijf als expert neer te zetten, om je hoogtepunten te laten zien. Of omdat je de behoefte hebt om te delen, verbinding met anderen te vinden, anderen iets te leren of omdat je een community wil bouwen (en draagvlak wil creëren voor dingen die je in de toekomst wil gaan doen).
Voordelen van vloggen als bedrijf
Goed: wat zijn dan die voordelen? Vloggen kost best wat tijd, dus je wil als ondernemer ook dat het wat oplevert. Het kan zijn dat het geen directe verkopen oplevert, maar indirect kan het veel betekenen voor jou en je bedrijf. Zelfs als jurist — wat op het eerste gezicht misschien wat ‘saai’ en ‘geheim’ lijkt — is het mogelijk om héél goede vlogs en inhoudelijke, onderwerp-specifieke video’s te maken. Zo film je bijvoorbeeld voor een vlog hoe je adviesgesprekken met klanten gaan (met toestemming) of spring je in op de actualiteit door het te hebben over de aanpassing van de mediawet en wat dat voor YouTubers betekent.
Geef je bedrijf een authentiek gezicht met vlogs
Mensen doen graag zaken met mensen, niet met anonieme bedrijven. Daarom is het zo fijn als mensen weten wie er achter een bedrijf zitten. Je geeft een persoonlijk inkijkje in je leven en dat hoeft dus niet formeel te zijn, omdat het zakelijk is. Ook als eigenaar van een bedrijf ben je gewoon mens en dat mag je laten zien! Authenticiteit is veel belangrijker dan droge verkoop. Het gaat juist om storytelling en laten zien wie je bent en wat je doet — niet om een commercieel verkooppraatje. Denk vanuit het perspectief van je klant: wat wil zij of hij horen?
Voorzie je (potentiële) klanten van waardevolle content
Vraag jezelf altijd af: wat gééf ik hiermee? Het hoeft niet groots of spectaculair te zijn (een grapje is al prima entertainment), als je maar weet wat je wanneer geeft. Waardevolle content bestaat bijvoorbeeld uit…
• het geven van informatie: kan variëren van een kleine tip om het leven van je kijker makkelijker te maken tot het ideale programma waarmee jij je boekhouding doet en hoe je dat hebt ingericht)
• emotie: je laat je kijker lachen door een grapje of zorgt dat-ie met je meeleeft bij een hoogtepunt
• inspiratie: je inspireert je kijker door je eigen keuzes te laten zien, anderen een podium te geven en te laten zien wat er goed én mis gaat
Waardevolle content is misschien wel de beste reclame die je voor jezelf kan maken, doordat mensen dat graag delen met anderen die dat ook interessant vinden. Je verspreidt jezelf als een olievlek onder de doelgroep die je voor ogen hebt!
Vergroot je bereik met videocontent
Steeds meer mensen vinden het fijn om een vlog te bekijken. En je pakt ook meteen de mensen mee die niet zo graag (blogposts) lezen. Ideaal! Werk je met slimme video’s, beschrijvingen en ondertitel je ze? YouTube is tegenwoordig ook een vrij grote zoekmachine en Google toont steeds vaker relevante video’s bij zoekopdrachten.
Bijkomend voordeel is dat de media je ook weten te vinden als jij je als expert presenteert. En bijvoorbeeld geïnterviewd worden is óók weer heel leuk om te delen in een vlog. 😉
Leer je doelgroep nog beter kennen (en scherp zo je bedrijf aan)
Ga je het gesprek aan met je kijkers? Dan leer je je doelgroep nog beter kennen. Handig, want zo leer je wat hun behoeftes zijn. Dat geeft jou dan weer input om je dienst, product of zelfs bedrijf aan te scherpen.
Waar kan je als bedrijf over vloggen?
Een bekende gedachte is: ‘maar wie ben ik nu helemaal’? Net zoals: ‘ik heb helemaal niks te delen’. Al deel je niks níeuws — het is nou eenmaal lastig iets héél nieuws te verzinnen en te delen in een wereld waar al zo veel (content) is —, jij brengt het op jóuw manier. En dat is al genoeg reden om het te doen. Ben je bang dat je niks te delen hebt? Dan vind je hier wat ideeën.
Een aantal ideeën voor leuke, goede, zakelijke blogs:
• film een evenement dat je organiseert (en geef ook een kijkje achter de schermen) of waar je aanwezig bent
• laat een typische werkdag zien of laat medewerkers dat doen
• maak een vlog van de lancering van een nieuw product of een nieuwe dienst
• leg een gesprek vast met interessante mensen uit je vakgebied
• bedenk wat mensen vaak vragen over je werk en beantwoord deze
• vertel over je beste beslissing van afgelopen maand
• … of over de slechtste
• wat is je favoriete moment op of in je werk?
• welke slimmigheid heb jij in je werk of bedrijf?
Tips voor een goede, zakelijke vlog
Een vlog is niet zomaar een goede vlog. Laat je daar niet door tegenhouden, want niets hoeft perfect te zijn en zéker niet bij je eerste video. Wat tips voor een goede, zakelijke vlog:
• weet van tevoren wat je filmt en hoe je je wil presenteren: wat wil je dat de kijkers zíen?
• bedenk je onderwerp en houd het daarbij, schrijf desnoods van tevoren uit wat je wil zeggen om gestuntel te voorkomen
• deel waardevolle content: deel bijvoorbeeld hoe jij een lancering opzet, zodat anderen daaruit kunnen halen wat zij bruikbaar vinden
• bereid je goed voor: heb je spullen nodig tijdens je vlog of wil je iets op je computer laten zien, zorg dan dat het werkt
• vraag altijd of de mensen die je wil filmen wel in je vlog willen of, als dat niet lukt, breng ze onherkenbaar in beeld
• laat gerust ook zien wie jíj bent — niet alles hoeft perfect te zijn
• wissel af qua beeld, want mensen haken af als ze langere tijd hetzelfde zien: loop bijvoorbeeld een stukje, ga een deur door, pak iets uit een la — neem mensen mee in een verhaal en zorg dat je hun aandacht vasthoudt
Meer tijd overhouden om te vloggen?
Wil je meer tijd overhouden om het bijvoorbeeld aan vloggen te besteden? Dat kan! Besteed bijvoorbeeld je financiële administratie uit of spar met ons voor businesscoaching. Neem je contact met ons op?