Goed kunnen plannen is belangrijk en zeker niet voor iedereen van nature weggelegd. Als ondernemer deel je vaak je eigen tijd in — wat een zegen en een valkuil tegelijkertijd is. Zeker als je uurtje-factuurtje werkt. Maar ook voor ondernemers die niet per uur rekenen, is het belangrijk goed te plannen. Wil je in het nieuwe jaar goed van start? Lees dan onze handige tips om goed te plannen.
Tijd is geld, dat weten we allemaal. Dus als je je geld niet zomaar weggeeft, doe dat dan ook niet met je tijd. Het belangrijkste bij het maken van een planning is dat het werkt voor jóu. Er zijn duizenden manieren om een goede planning te maken, maar je hebt er niets aan als je er niet fijn mee werkt. Terwijl de ene ondernemer het liefst op intuïtie werkt, is de ander juist blij met een compleet tijdschema.
Maak daadwerkelijk een planning
Het lijkt een open deur en toch gaat het hier vaak al mis. Je denkt dat je dingen onthoudt en ‘je werkt toch graag op gevoel’. Je houdt op die manier onbewust heel veel in je hoofd, waardoor je weinig vrije werkruimte overhoudt. Daarom is het altijd slim om je planning op (digitaal) papier te zetten. Begin in ieder geval met een jaarplanning: zijn er dingen waar je rekening mee moet houden? Vakanties, jaarafsluitingen, periodes waarin het voor jou altijd druk is… alles wat maar duidelijkheid geeft. (En ja, ook als je denkt dat je heus wel weet dat je in die ene maand altijd extra veel werk hebt.)
Heb je bepaalde doelen die je komend jaar wil halen? Een omzetstijging, een x-aantal verkopen of een andere mijlpaal? Schrijf ook die op — op de datum dat je ze behaald wil hebben. Zo houd je jezelf scherp: loop je wel op schema? Kan je bijsturen? Is het nog steeds je doel of heb je inmiddels iets nieuws voor ogen? Of misschien heb je ‘m al gehaald en kan je een hoger doel neerzetten?
Loop niet in 7 sloten tegelijk
Hoe graag je je doelen ook wil halen en hoe graag je dat het liefst ook nu doet: doe niet alles tegelijk. Bedenk goed welke stappen je als eerst moet zetten om je grotere doel te behalen. Wat wil je nu als eerste bereiken? Plan in ieder geval die activiteiten in. Zo heb je focus en verlies je je doel niet uit het oog.
Maak kleine, behapbare doelen. Je einddoel is waarschijnlijk veel te groot om te overzien. Deel het op in kleinere stappen, kleinere deadlines. Wil je bijvoorbeeld een nieuwe samenwerking aangaan? Schrijf dan als eerste doel op dat je degene waarmee je wil samenwerken een e-mail stuurt.
Plan ruim
Geef jezelf niet te weinig tijd. Ook niet te veel, want dan ben je vaak veel langer bezig dan nodig is. Plan je te krap, dan baal je misschien wel elke keer van jezelf als je je deadline niet haalt. Daarom is het slim te weten hoe lang jij over bepaalde dingen doet. Zet gerust eens een timer als je de administratie doet (of besteed het uit) of als je je een wekelijkse call hebt. Houd ook altijd rekening met onvoorziene zaken, zodat je brandjes kan blussen als het nodig is. Loopt alles op rolletjes, dan heb je tijd over en ben je eerder klaar. Weer een meevaller en opsteker.
Bedenk ook goed of het wel iets is wat jij moet doen. En of het nu moet. Misschien is het slimmer het uit te besteden of is het helemaal niet zo belangrijk als het in eerste instantie lijkt.
Doe wat goed voelt voor jou
Ben jij iemand die het liefst in de avond werkt? Waarom zou je het niet doen? Werk op de momenten die jou het beste uitkomen. Voor veel mensen werkt het ook het best om te werken aan datgene waar ze op dat moment de meeste energie van krijgen. Let er dan wel op dat je niet te ver van je doelen en deadlines afdwaalt.
Er zijn duizenden mensen die ‘de beste plan-methode’ hebben gevonden, maar het belangrijkste is dat jij plant op de manier die bij jou past. Het gaat er uiteindelijk om dat jij je aan jouw planning houdt — dat je behaalt wat je voor ogen hebt. Hoe je dat doet, is aan jou.
Over planning gesproken: hoe is het met de cashflow?
Ondernemen is meer dan werken. Het is lastige beslissingen nemen en je bedrijf gezond houden. Wij helpen je graag met een cashflowplanning, waar onze goed vooruitziende blik goed van pas komt. Neem je contact met ons op?