Marketing en sales: allebei nodig om goed te verkopen en een gezond bedrijf te runnen. Het is belangrijk dat ze effectief samenwerken, maar in de praktijk zie je regelmatig dat het geen heel gelukkig huwelijk is. Hoe zorg je ervoor dat die twee elkaar aanvullen? Lees de tips in deze blogpost!
1. Zet de neuzen dezelfde kant op
Als je samen naar eenzelfde doel wil, zorgt dat voor verbinding — en voor plezier, daarover bij de vijfde tip meer. Zorg dat beide teams weten wat ze doen, waarom ze dat doen en voor wie ze dat doen. Die duidelijkheid (en als marketing en sales achter het doel en de manier waarop staan) voorkomt al een hoop frustratie. Dan kan sales zich wél vinden in de presentatie die je marketeer gaf en rolt de marketeer niet met diens ogen als-ie eens meegaat naar een klantgesprek, omdat de salesmedewerker een heel ander verhaal vertelt dan waar marketing in gelooft. Het fundament moet kloppen, dus herinner elkaar regelmatig aan het verhaal.
2. Heb oog voor elkaars doelen
Marketing wil dat ene vinkje niet in het formulier, terwijl dat sales enorm helpt bij de selectie aan de poort — zodat ze geen tijd kwijt zijn aan het spreken van leads die eigenlijk geen baat hebben bij of interesse hebben in het aanbod. Uh-oh, tweestrijd.
Ken dus elkaars doelen. Waar wordt de ander op beoordeeld? Hoe zien de rapportages van marketing eruit en wat kan je daar in lezen? Wat versterkt elkaar? Niets zo demotiverend als een team dat de doelen al wél haalde, terwijl het andere team nog volop zwoegt en geen tijd wil maken voor de brainstormsessie (die zo leuk had kunnen zijn!) om nieuwe ideeën op te doen. Weet welk doel de ander nastreeft én heb er oog voor, zodat bepaalde reacties beter te plaatsen zijn.
3. Deel kennis
Soms heb je geen idee waar een ander mee bezig is. Niet per se erg, totdat het gaat om werk waar jij de versterking of aanvulling van bent. Deel met elkaar waar je aan werkt, praat op regelmatige basis over wat je doet en waarom, wat de uitdagingen zijn, of je nog ergens tegenaan liep, welke successen je behaalde, waar je hulp bij kan gebruiken en of je iets van het andere team nodig hebt.
4. Kijk in elkaars keuken
Praten werkt — daadwerkelijk met elkaar meekijken, zet dat extra kracht bij. Loop eens met elkaar mee, zodat je met eigen ogen ziet hoe het eraan toe gaat. Ga een middagje bij sales zitten om te horen hoe de telefoongesprekken met prospects gaan en draai een ochtend mee bij marketing als ze een nieuwe campagne opzetten. Toon interesse, doe inspiratie op, ervaar wat jullie doen om hetzelfde doel te bereiken en toon oprechte interesse. Alleen zo is het mogelijk elkaar te versterken en aan te vullen.
5. Maak het leuk
We willen het allemaal leuk hebben. In het privéleven en in en op je werk. Wist je dat werknemers die plezier ervaren graag hun werk zo goed mogelijk doen? Blije medewerkers zetten met liefde dat stapje extra. En dat komt echt niet alleen door het salaris dat ze iedere maand gestort krijgen. Werkplezier vermindert stress, het zorgt ervoor dat je mensen zich minder vaak ziek melden en ze werken veel productiever. Ook mensen buiten je organisatie profiteren daarvan: je werknemers zijn het visitekaartje van je bedrijf en als zij hun blijheid uitstralen, maakt dat je organisatie nog aantrekkelijker. En als laatste: het verbetert de werksfeer, je werknemers krijgen er energie van en doordat ze zich meer betrokken voelen bij de organisatie en elkaar, ervaren ze het gevoel dat ze iets wezenlijks bijdragen. Dat geeft ze dan weer een extra goed gevoel over zichzelf.
Doe daarom regelmatig iets leuks met elkaar — het liefst in een andere omgeving dan het kantoor. Zorg ervoor dat er vaak iets te lachen valt, deel een positief verhaal en/of resultaat, laat je medewerkers ‘spelen’ door iets te doen dat niet per se supernuttig of efficiënt is, neem af en toe iets lekkers voor ze mee en deel oprechte complimenten uit.
Over samenwerken gesproken: een accountantskantoor dat je organisatie versterkt
Wil je graag hulp bij het krijgen van inzicht in je financiën? Activaa helpt. Door te ontdekken wat je kan doen om meer omzet en winst te draaien met je bedrijf. We helpen niet alleen met je cijfers en administratie, maar ook met businesscoaching. Zullen we een virtuele kop koffie doen en bekijken wat jouw mogelijkheden zijn?