Eigen baas zijn is over het algemeen écht heel leuk. Wanneer het niet leuk is? Als je te maken hebt met een wanbetaler. Iemand die je factuur niet op tijd of helemaal niet betaalt, brengt je soms flink in de problemen.
Voor de grotere ondernemer vallen de directe problemen die een wanbetaler veroorzaakt wel mee. Kleinere ondernemers daarentegen gaan soms zelfs failliet door iemand die een loopje met hen en hun facturen neemt. Het blijft hoe dan ook vervelend als iemand je factuur niet betaalt, dus we geven je 6 tips om dit te voorkomen of op te lossen. Laten we afrekenen met wanbetalers!
1. Hanteer áltijd een duidelijke betalingstermijn
Laten we beginnen bij het begin: je betalingstermijn. Als je niet duidelijk communiceert welke termijn jij in gedachten hebt voor het ontvangen van je verdiende geld, weet je klant dit ook niet. Zet bijvoorbeeld onderaan je factuur dat ‘ie binnen veertien dagen — of welke termijn jij wil — betaald moet zijn. Nog beter is op de factuur zetten op welke datum de factuur verstuurd is en voor welke datum deze uiterlijk voldaan moet zijn. Dan is er geen twijfel meer over mogelijk. Nóg duidelijker? Vermeld de betalingstermijn dan ook in de mail. Zo is er echt geen ruimte meer voor misverstanden.
2. Te laat? Stuur een herinnering!
Heb je duidelijk vermeld voor wanneer de factuur voldaan moet zijn en heb je je geld niet op tijd ontvangen? Stuur dan niet meteen een boze brief en hang ook niet tierend aan de lijn. Stuur wél een eerste betalingsherinnering en bel even op. Wie weet is de klant het per ongeluk vergeten, is er iets belangrijks tussen gekomen of is je factuur niet goed aangekomen. Iedereen maakt weleens een foutje. Wees vriendelijk en zorg ervoor dat je een kopie bewaart van je betalingsherinnering.
3. Geen reactie? Bellen maar!
Is er alweer een week voorbij nadat je je betalingsherinnering hebt verstuurd? Dat is vervelend. Bel je klant op en vertel dat er nog een factuur openstaat. Sta zelf ook open voor de reactie, want — zoals gezegd — er kan natuurlijk een legitieme reden zijn. En je hoopt natuurlijk dat je klant zegt: “Oh, sorry! Ik had je factuur inderdaad allang moeten betalen. Ik ga het gelijk doen. Blijf even hangen, dan maak ik het meteen in orde.”
4. Nog geen geld? Een tweede betalingsherinnering
Reageerde je klant niet zoals hierboven beschreven en heb je een week later nog steeds geen geld? Grote kans dat je nu niet met een ietwat chaotische klant te maken hebt, maar met een wanbetaler. We snappen het als je er nu he-le-maal klaar mee bent. Dat mag je ook door laten schemeren in je tweede betalingsherinnering. Vermeld dat je stappen onderneemt als de klant niet voor [datum] betaald heeft. Blijf natuurlijk wel op een nette en professionele manier communiceren.
5. De gang naar het incassobureau
Hoe vervelend ook: het komt soms voor dat een klant na al je moeite nog steeds niet betaald. Je hebt werk (of producten) geleverd, de factuur gestuurd, betalingsherinneringen de deur uit gedaan en zelfs aan de telefoon gehangen. Energie die je liever anders had besteed. En het is logisch dat je nu des te liever je geld alsnog ontvangt. Het is tijd om naar een incassobureau te gaan. Licht je klant hier over in, bijvoorbeeld door een brief of e-mail te sturen waarin je vertelt wat je precies gaat doen en welke gevolgen dat voor de klant heeft. Gaat het bedrag omhoog? En betaalt de klant ook de incassokosten? Bekijk ook goed welk incassobureau je inschakelt. Sommige incassobureaus hanteren het ‘no cure, no pay’-principe. Krijg jij niet betaalt, dan betaal jij ook niets aan het incassobureau.
6. Een écht weigerachtige wanbetaler? Ga dan naar de rechter
Meestal betalen klanten wel als je aangeeft dat ze anders nog veel meer geld kwijt zijn. Toch zijn er hardnekkige wanbetalers die nog steeds weigeren over de brug te komen. Dan is het tijd om naar de rechter te gaan. Je stuurt je wanbetalende klant een dagvaarding om hem of haar voor de rechter te dagen. Hier heb je een juridisch adviseur voor nodig. De rechter doet vervolgens uitspraak — en dan duimen wij natuurlijk met je mee voor een goede afloop.
Heb je behoefte aan een goede partij die je helpt? Natuurlijk hebben wij de juiste contacten. We brengen je graag met ze in contact, zodat jij als het goed is binnenkort alsnog je geld op je rekening hebt staan. Neem je contact met ons op?