Van plan om in het nieuwe jaar nieuwe diensten of producten te lanceren? Of misschien wel een heel andere kant op met je bedrijf? Grote kans dat daar heel wat uurtjes brainstormen aan voorafgaan. En om dat goed te laten verlopen: 6 tips voor een succesvolle brainstormsessie!
Begin met de juiste vraag
Je krijgt alleen een goede uitkomst als je een goede vraag stelt. Of, nou ja, de uitkomst kan ook goed zijn bij de verkeerde vraag, maar je hebt dan erg weinig aan de uitkomst voor de uitdaging waar je de brainstorm voor organiseerde. Daarbij prikkelt een goede vraag onze creativiteit en zet het ons aan tot denken. Begin je vraag bijvoorbeeld met ‘Hoe kunnen we…’. Een goede vraag…
• focust op één ding tegelijkertijd
• is specifiek, dus niet ‘hoe verhogen we de winst?’ maar wel ‘hoe kunnen we meer van {product/dienst} verkopen’?
• is helder, zonder ingewikkeld vakjargon of andere verhullende termen
• is positief geformuleerd, dus ‘hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze medewerkers zich fit en gezond voelen’ in plaats van ‘hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze medewerkers zich niet zo vaak ziek melden?’
• zet aan tot actie
Bereid de brainstorm goed voor
Een goede voorbereiding is het halve werk. Een cliché en juist daarom zo waar. Bereid je brainstorm goed voor:
• een geschikte ruimte waar jullie ongestoord aan de slag kunnen
• spullen om mee en op te schrijven
• apparatuur om ideeën meteen (deels) op uit te werken
• deelnemers uitnodigen met locatie, informatie en datum en tijdstip en wat je van ze verwacht
• zorg voor eten en drinken
Zorg voor een diverse samenstelling
Diversiteit in de groep waarmee je brainstormt is belangrijk. Geslacht, leeftijd, ervaring en kennis doen ertoe. Nodig dus gerust een buitenstaander uit, want die heeft heel andere ervaringen en kennis dan de mensen die er elke dag middenin zitten. Mensen met verschillende achtergronden maken een effectieve mix die zorgt voor verrassende ideeën. Maak de groep niet te groot; een team van tien mensen is meer dan genoeg.
Neem de tijd
Overhaast de brainstormsessie niet. Goede ideeën vragen tijd, dus neem die ook. Het voelt misschien wat overdreven om een hele dag vrij te plannen en te brainstormen, maar het is — als je het goed doet — zo waardevol. Plan regelmatig pauzes in, doe een deel van de brainstorm lopend of staand als dat lukt. Bekijk vooraf hoeveel tijd de deelnemers hebben en hoeveel tijd je ongeveer nodig hebt en houd je daar ook aan. Gebruik een timer om iedereen scherp te houden, grijp in als de brainstorm te ver afdwaalt en benut de tijd goed.
Schrijf tijdens de brainstorm alle ideeën op, want wie weet is dat ene voorzetje niet zo geschikt voor deze vraag, maar is er goed op voort te borduren of is het een briljante oplossing voor een andere uitdaging die nog op de plank lag. Geef sowieso iedere deelnemer een veilig gevoel om te álles te zeggen en zorg voor een gezellige, positieve sessie.
Selecteer de beste antwoorden
Alle ideeën besproken en opgeschreven? Tijd om de balans op te maken! Selecteer de beste vijf of tien — afhankelijk van de omvang van je uitdaging — ideeën en bespreek ze. Voldoen ze aan randvoorwaarden als planning en budget of zijn ze zo aan te passen dat het wél lukt? Zijn ze uitvoerbaar? Past het bij je organisatie? Zit er laaghangend fruit tussen dat al heel snel uit te voeren is? Houd de állerbeste ideeën over en vat samen.
Vat samen en verdeel de taken
Aan het einde van de brainstorm zet je een samenvatting op papier. Hoe ging het? Welke ideeën haalden het tot ‘de beste antwoorden’? Is er actie nodig? Zo ja, wie doet wat en wanneer? Welke zaken verdienen nog wat meer aandacht voordat je aan de uitvoering begint? Is er een vervolgsessie nodig? Stuur de samenvatting rond, zodat iedereen weet waar-ie aan toe is. Zo haal je het meeste uit je brainstormsessie.
Brainstormen over meer winst overhouden? Activaa helpt!
Ben je bezig met ideeën opdoen om meer te verkopen en meer winst over te houden? Activaa kijkt graag met je mee naar je cijfers en manieren om het maximale uit je onderneming te halen. Neem dan contact met ons op — we helpen je graag.