Kunstmatige intelligentie, ook wel Artificial Intelligence of AI genoemd, is zeker het laatste jaar flink in opkomst. Vooral ChatGPT is populair: een chatbot op basis van dus die kunstmatige intelligentie. Maar wat kan jij ermee? Is het slim dit in te zetten voor je bedrijf? In deze blogpost lees je wat voordelen van het inzetten van AI en wat de voordelen zijn van het inzetten van ChatGPT.
Wat is ChatGPT eigenlijk?
ChatGPT is een chatbot die werkt zoals iedere andere chatbot die je kent: je stelt een vraag en de tool formuleert een antwoord. De vragen die je stelt heten ‘prompts’ en variëren van een vraag zoals je ook in zoekmachines in Google intikt tot ‘ik ben een accountant en wil graag een podcastaflevering opnemen die gaat over je boekhouding, kan je me tien onderwerpen geven?’. In het eerste geval vind je simpelweg het antwoord op de vraag. In het tweede geval krijg je een lijst met onderwerpen en kan je doorvragen of zelfs je hele podcastaflevering laten uitschrijven. ChatGPT helpt je met schrijven, brainstormen, onderzoek doen, coderen en feedback geven op bestaande teksten. Er is wel wat commotie over de tool, want ChatGPT gebruikt uiteraard bestaande bronnen en dat kan je in problemen brengen met auteursrecht. Kopieer dus nooit klakkeloos wat ChatGPT je aanreikt, maar gebruik het als inspiratie en als maak de input helemaal eigen!
ChatGPT is dus één van de tools die onder kunstmatige intelligentie vallen. Dit soort technologische ontwikkelingen spelen een steeds grotere rol in ons leven: van het onderwijs tot het ondernemen. Je denkt misschien aan science fiction, maar niets is minder waar. Door gebruik te maken van AI kan je je processen verbeteren en versnellen. Kijk maar eens naar deze voordelen.
Verbeterde klantenservice
ChatGPT is goed in te zetten om je klantenservice te gebruiken. Dankzij AI kan je 24/7 klantenservice bieden, zonder dat iemand daar om vier uur ‘s nachts voor achter een computer zit. Een chatbot is in staat om snel en nauwkeurig vragen te beantwoorden. Het is niet voor niets dat grote bedrijven als bol.com werken met een chatbot. Klantvragen als ‘kan je meer vertellen over de specificaties van dit product’ en ‘hoe lang duurt het voordat mijn bestelling wordt geleverd’ hoeven niet per se door een mens beantwoord te worden — daar leent kunstmatige intelligentie zich perfect voor!
Verhoog je productiviteit en bespaar kosten
Hoe vaak houd jij je bezig met routinematige taken? AI kan je productiviteit flink verhogen als je ze inzet voor herhalende, relatief simpele taken — terwijl jij je bezighoudt met de complexere dingen. Gebruik Artificial Intelligence voor je voorraadbeheer of voor het maken van regelmatige rapporten met standaard gegevens. Pas wel op het met gebruik van vertrouwelijke gegevens als je kunstmatige intelligentie gebruikt. Je wil niet dat dit soort data op straat komt te liggen. Upload dus niet zomaar klantgegevens of verkoopcijfers!
Gebruik AI als je sparringpartner
ChatGPT is een ideale tool om je te helpen bij het bedenken van creatieve ideeën, zoals voor je content en je marketingstrategie. Vraag de chatbot om blogonderwerpen, nieuwe invalshoeken en ideeën voor je promotie op sociale media. Het helpt je om in korte(re) tijd meer content te creëren en de uitkomst verrast je regelmatig met dingen die je zelf niet zo snel bedenkt!
Maar, let op…
Zoals al eerder aangegeven: wees voorzichtig met AI en ChatGPT. De technologie staat nog in de kinderschoenen en experts zijn kritisch. Een aantal dingen om rekening mee te houden als je kunstmatige intelligentie inzet:
• de tool kan misinformatie verspreiden, doordat de data waar o.a. ChatGPT uit put maar tot 2021 gaat en dus verouderd is, maar ook doordat het model lastig toegeeft dat het iets niet weet
• de tool vol zit met vooroordelen en daardoor verkeerde aannames doet (en dus content maakt waar je zelf niet achter staat)
Kopieer dus niet zomaar wat de tools je geven. Gebruik het als inspiratie, voeg je eigen visies en persoonlijkheid eraan toe en zie het als een handig hulpmiddel en een aanvulling, niet als vervanging van.