Iedere ondernemer droomt er in bepaalde mate en op een bepaalde manier van: de groei van je bedrijf. Wat dat precies inhoudt en hoe je dat voor elkaar krijgt — dat is aan jou. Maar we weten ook: het valt niet altijd mee. Misschien ben je veel harder gaan werken, veel meer uren gaan draaien, maar blijft er onderaan de streep helemaal niet heel veel meer over. Onze gouden tips voor invloed uitoefenen op de groei van je bedrijf vind je hier.
Besef dat jij het bent die aan de knoppen zit
De meeste ondernemers willen lekker doen waar ze goed in zijn. Maar slecht nieuws: je bent als ondernemer alles in een. Marketing, sales, boekhouder, administrateur en dan ook nog expert in wat je doet. Alleen bezig zijn met je klanten helpen — dat is een utopie. Je kan veel uitbesteden, maar dat betekent niet dat je er dan nooit meer naar om hoeft te kijken. Jíj zit aan de knoppen, jij moet weten wanneer je in moet grijpen en jij moet je bedrijf leiden.
Stel je doelen en weet waar ze mee samenhangen
Heb je goede, duidelijke en meetbare doelen gesteld? Met concrete doelen is het makkelijker de focus te behouden, want je weet waar je naartoe werkt en je kan zien waar je staat. Dan maakt het niet uit of je doel een bepaalde omzet is, een stijging in het aantal klanten of verbeteringen in de cijfers van je website. Om te meten hoe het verloopt, moet je cijfers kennen en in de gaten houden. Bedenk daarom waar je doel mee samenhangt: meer winst zie je bijvoorbeeld aan lagere kosten, meer verkopen, meer omzet. Wat betekent je doel concreet en hoe wil je dat invullen? Honderd keer een goedkoper product verkopen of liever tien keer iets duurders leveren?
Maak het niet moeilijker dan het is
Ga je eenmaal aan de slag met meten en zie je daar het leuke en het nut van in, dan is er een valkuil: álles willen meten en in de gaten willen houden. En dat is in het begin prima vol te houden, maar het wordt al snel zwaarder en stroef. Houd het liever simpel, door een paar belangrijke gegevens uit te kiezen. Zorg het liefst ook voor een goed en efficiënt systeem — door het zelf te bouwen of door dat te laten doen of een kant-en-klaar oplossing te kopen. Met één druk op de knop heb je dan alles wat je wil weten voor je neus.
Bekijk iedere week je cijfers
Je focust je ergens op en dan wil je ook weten of het zoden aan de dijk zet. Soms lijkt het alsof er geen groei in zit, maar vertellen de cijfers je iets heel anders. Bekijk daarom iedere week de cijfers die ertoe doen, want dan weet je maar liefst 52 keer per jaar of je op schema loopt of dat je iets moet doen om bij te sturen. Kies een aantal meters om sowieso iedere week te checken en doe dat het liefste op een vaste dag, zodat het routine wordt. Een aantal voorbeelden om je op weg te helpen bij het kiezen van je eigen cijferchecks:
• aantal unieke websitebezoekers
• aantal terugkerende websitebezoekers
• inschrijvingen voor de nieuwsbrief
• omzet per week
• winst per week
• aantal volgers op sociale media
• interactie op sociale media
• deelnemers aan webinar
• aantal verkopen
Je bedrijf laten groeien? Activaa helpt!
Wil je zeker weten dat je financiële cijfers kloppen en in de gaten worden gehouden? Ervoor zorgen dat je aan de hand van die cijfers de juiste conclusies trekt en dat experts met je meedenken over je volgende stappen? Neem contact met ons op, dan kijken en denken we heel graag met je mee.