In de media verschijnen is een manier om snel(ler) te groeien als ondernemer. Maar hoe verschijn je in de media — op een positieve manier? In deze blogpost delen we negen mogelijke manieren met je om gratis publiciteit te krijgen.
Verstuur een persbericht
Een ‘gouwe ouwe’: het persbericht. Misschien wel de bekendste manier om gratis publiciteit te krijgen. Je tikt een goed persbericht (of laat dit doen) en je brengt journalisten op de hoogte van jouw nieuwtje. Uiteraard met het idee dat zij er in de media aandacht aan besteden. Je stuurt ze geen verkapte advertentie, want dan belandt je persbericht sneller in de prullenbak dan je het woord kan uitspreken. Een goed persbericht bevat nieuwswaarde, prikkelt de journalist, is relevant, begint met een prikkelende kop en heeft een duidelijke opbouw. Het is kort en simpel, in de lead beantwoord je al wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Daarnaast moet een goed persbericht oprolbaar zijn: het belangrijkste nieuws staat bovenaan je stuk. Bevat het stuk als je heel eerlijk kijkt geen nieuws? Kies dan een andere, wel nieuwswaardige invalshoek of kies een ander middel.
Werk mee aan een interview
Vrijwel ieder blad bevat een interviewrubriek. Je kan daar vaak zelf op reageren door te mailen of door oproepjes in de gaten te houden via sociale media, bijvoorbeeld Facebookgroepen als RuM. Meewerken aan een interview kost je relatief weinig tijd en moeite, terwijl het je geloofwaardigheid en autoriteit enorm sterkt. (Bonustip: richt je eigen interviewrubriek op waar je andere, grote ondernemers aan het woord laat. Zij delen dat ook graag met hun publiek, dus je bereik groeit dan gestaag.)
Schakel influencers in
Richt je niet alleen op de grote media, maar kijk verder dan dat. Influencers zijn minstens zo waardevol, als ze goed bij je merk passen. Stuur ze een product of laat ze gratis gebruikmaken van je dienst in ruil voor posts op sociale media en/of blogs. Let op: het gaat niet om aantallen volgers, het gaat om relevante volgers. Iemand met 5.000 volgers kan veel interessanter zijn dan iemand die boven de 100.000 uitkomt.
Ga bloggen
Blogposts zijn ideaal om publiciteit te krijgen. Toegegeven: het kost je even tijd om een goede blog te schrijven, maar het is een mooie manier om mensen bij je (merk) te betrekken, je content te laten delen en je autoriteit te vergroten. Bloggen kan op je eigen website en je kan gastloggen voor andere, grote kanalen.
Verstuur een nieuwsbrief
Nog altijd een mooie manier van marketing: e-mailen. Je blijft on top of mind en het is een van de makkelijkste wegen om mensen naar je website te sturen. Doe je dit echt goed, dan sturen de ontvangers je nieuwsbrief met liefde door naar mensen die ook in jouw content en diensten of producten geïnteresseerd zijn.
Win een prijs
Wat is er nieuwswaardiger dan een award binnenslepen? Vergroot ook je expertstatus enorm!
Laat je klanten aan het woord
Reviews zijn superwaardevol. Mensen horen liever van anderen dat jij supergoed bent dan dat jij ze dat vertelt. Maak mooie klantcases, want dat is waardevol voor iedereen: voor de klant, voor potentiële klanten en voor jou.
Ga netwerken
Het kan online en offline: netwerken. Genoeg kansen om jezelf te laten zien! Bereid een goede pitch voor en zorg dat mensen weten wie je bent en wat je doet. Als ze ooit een dergelijke dienst of samenwerking nodig hebben, ben jij de eerste aan wie ze denken.
Organiseer een (pers)evenement
Dé manier om de pers (ook influencers) bekend te maken met jouw bedrijf (of nieuwe product of dienst). Denk aan een perslunch, een blik achter de schermen of een stunt. Meteen een goede reden om je persbericht uit te sturen.
Meer bedrijfsgroei realiseren?
Wil je niet alleen meer omzet behalen door meer te verkopen dankzij de extra publiciteit, maar wil je echt het onderste uit de kan halen? Neem dan contact met ons op. We denken heel graag met je mee.
1 reactie
Very interesting points you have remarked, regards for putting up.Raise range