We weten allemaal: tegenwoordig zijn er meer vacatures dan dat er mensen beschikbaar zijn. De strijd om passend personeel is een verhitte. Dus stel dat een talentvolle kandidaat twee aanbiedingen krijgt: een van jouw bedrijf en een van je concurrent. Hoe zorg je er dan voor dat-ie voor jou(w organisatie) kiest? In de krappe arbeidsmarkt van vandaag — maar eigenlijk gewoon altijd — is het essentieel om jezelf als werkgever te onderscheiden. Maar hóe doe je dat, zonder te vervallen in clichés als ‘flexibele werktijden’ en ‘een marktconform salaris’? Tijd om te laten zien waarom jouw bedrijf de perfecte plek is voor talent!
Wees eerlijk over wie je (als bedrijf) bent
Authenticiteit is een sleutelwoord. Kandidaten prikken door overdreven mooie verhalen heen. Deel daarom de echte cultuur van je bedrijf: wat maakt jullie bijzonder? Wat zijn jullie uitdagingen? Laat potentiële medewerkers zien dat ze een verschil kunnen maken.
Maak bijvoorbeeld een video waarin je medewerkers aan het woord laat. Laat hen vertellen wat ze leuk vinden én wat soms lastig is. Dit geeft een eerlijk beeld en bouwt vertrouwen op. Is video nog net een stap te ver voor nu, laat ze dan interviewen of zelf een sterk verhaal schrijven voor op (in ieder geval) de vacature-website of -pagina.
Zet in op persoonlijke groei
Veel talent, zeker van de huidige generaties, kiest een werkgever op basis van ontwikkelingsmogelijkheden. Laat zien dat je hierin investeert. Denk aan opleidingen, cursussen, workshops en (door)groeimogelijkheden.
Is ‘t bijvoorbeeld een optie om een mentorprogramma te starten, waarin ervaren collega’s nieuwe medewerkers begeleiden. Dit verbetert niet alleen de onboarding, maar versterkt ook de band met je team.
Uit je waardering
Een kandidaat kiest sneller voor een bedrijf waar-ie zich gewaardeerd voelt. Maak die waardering mede daarom een vast onderdeel van je bedrijfscultuur. Dit kan door kleine dingen, zoals verjaardagen vieren, maar ook door structurele initiatieven, zoals bonusprogramma’s.
Een leuke optie is een “Hall of Fame” op je intranet of in je kantoor, waar je prestaties van medewerkers uitlicht. Dit geeft een gevoel van trots en stimuleert anderen om ook hun best te doen.
Communiceer je kernwaarden
Kernwaarden laten zien waar jij als bedrijf voor staat. Maar ook waar je mensen zich in moeten herkennen! Zorg dat deze waarden zichtbaar zijn op je website, socialemediakanalen en in vacatures. En vooral: leef ze na. Ga geen hippe waarden verzinnen, want als ‘t dan tegenvalt, is je nieuwe personeel ook zo weer weg.
Laat dus zien hoe je kernwaarden terugkomen in de praktijk. Bijvoorbeeld: als duurzaamheid een kernwaarde is, deel dan hoe je energie bespaart of gerecyclede materialen gebruikt.
Die aantrekkelijke werkgever zijn, draait om echtheid, groei en waardering. Laat je mensen voelen dat ze geen nummertje zijn, maar dat ze echt deel uitmaken van iets groters. Door eerlijk te zijn, te investeren in groei en je kernwaarden uit te dragen en te leven, maak je jouw bedrijf onweerstaanbaar.
Samenwerken aan groei, zodat je je plezier, winst en vertrouwen maximaliseert?
Vind je het prettig om een team naast je te hebben staan dat zich bezighoudt met je administratie, je financiële doelen, je fiscale voordelen en je doelen? Activaa helpt je graag met een effectieve bijdrage aan je plannen voor je omzetgroei. Niet alleen door te kijken naar je cijfers, maar ook door je te coachen en je te voorzien van het beste advies. Kop (virtuele) koffie doen en je mogelijkheden bespreken? Vinden we leuk!