Veel ondernemers vinden het spannend: de prijs verhogen. Ze zijn bang dat klanten weglopen of dat potentiële klanten afhaken. Wat doet het met je imago en je omzet? In deze blogpost lees je waar je rekening mee houdt als je je prijs verhoogt, wat de absolute do’s en donuts zijn en wanneer het de hoogste tijd is om in prijs te stijgen.
Allereerst: we snappen het als je je zorgen maakt over mogelijke, negatieve reacties van klanten. Maar het is óók heel normaal om je tarieven te verhogen. Sterker nog: soms is een hogere prijs juist een (ver)koopargument en nemen meer mensen je aanbod af, omdat we nog altijd geloven dat ‘goedkoop duurkoop is’. Wat zijn de belangrijkste overwegingen bij het verhogen van je prijzen als ondernemer? En hoe pak je dit nou het beste aan?
Verhoog je prijs in deze gevallen
Een prijsverhogingen voer je niet willekeurig door: je baseert het op zorgvuldige afwegingen. Bijvoorbeeld in de onderstaande gevallen.
1. Stijging van jouw kosten
Heb je te maken met stijgende productiekosten, grondstoffen of arbeidskosten, dan kan het nodig zijn om je prijzen aan te passen en zo je winstmarges te behouden.
2. Verbeterde waarde
Is je aanbod zo verbetert dat de waarde voor de klant gegroeid is? Dan is een prijsverhoging echt gerechtvaardigd. Weet ook dat je niet voor íedereen betaalbaar móet zijn. Een Rolex is ook niet voor iedereen weggelegd en dat is helemaal oké.
3. Je blijft achter op de concurrentie
Merk je dat je prijzen achterblijven bij een vergelijkbaar aanbod in de(zelfde) markt? Als jouw producten of diensten unieke voordelen opleveren voor je klanten, kan het verhogen van je prijzen je positionering zelfs versterken.
4. Toegenomen vraag
Neemt de vraag naar je producten of diensten toe? Dan is het heel slim te overwegen je prijzen te verhogen om de hogere vraag op te vangen.
Houd hier rekening mee als je je prijzen verhoogt
Het verhogen van je prijzen lijkt zo groots, maar het is heel normaal om je tarieven regelmatig te bekijken: kloppen ze nog? Als je voelt dat je ze mag verhogen, houd hier dan rekening mee.
• Communicatie
Verhoog nooit zomaar je prijs zonder erover te communiceren. Wees dus open en eerlijk, leg uit waarom je je prijs verhoogt (zonder daar excuses voor te maken, want dat is een verkeerd signaal naar je klanten) en als je klant daar (ook) voordelen door ervaart, zoals dat je meer tijd kan besteden aan de samenwerking, vertel je dat natuurlijk ook.
• Timing
Kies het juiste moment voor je prijsverhoging. Plaatste je klant net een grote bestelling? Bereken dan niet de hogere prijs, maar vertel ze bijvoorbeeld dat ze nog een bepaalde periode of een hoeveelheid van de lagere prijs mogen profiteren. Dan voelt dat ineens als een cadeautje.
• Benadruk de waarde
Benadruk de verbeteringen in je producten of diensten die de verhoogde prijs rechtvaardigen. Laat klanten zien hoe ze profiteren van de verbeteringen die jij doorvoerde.
• Kijk naar je klant
Heb je het idee dat bepaalde klanten (of groepen: bepaalde branches of een verschil in de duur van de samenwerking, misschien zelfs een bestaande of een potentiële klant) anders reageren? Bekijk dan per klant(groep) wat slimmer is: vertel je over de verhoging tijdens een bezoek, een belletje of volstaat een mail?
• Test als je onzeker bent
Onzeker over de mogelijke impact? Overweeg dan om de prijsverhoging eerst in een beperkte groep te testen om inzicht te krijgen in de klantreacties.
Do’s en don’ts bij prijsverhogingen
Ook hier geldt: er zijn een aantal do’s en don’ts. Natuurlijk beslis je zelf of, hoe en wanneer je je prijs aanpast, maar dit is goed om in ieder geval in overweging te nemen.
Do’s:
• voer marktonderzoek uit om de prijzen van concurrenten en de waarde van je aanbod te begrijpen
• verhoog prijzen geleidelijk als je een écht forse verhoging door wil voeren, in plaats van grote sprongen te maken in je tarief
• benadruk de extra waarde die klanten krijgen na de prijsverhoging
Don’ts
• voer nooit onaangekondigde prijsverhogingen door zonder dit te communiceren met je klanten
• verontschuldig je niet, je hebt goed nagedacht over je prijsverhoging en je staat achter het nieuwe tarief, want je hebt er een gedegen reden voor
• voer geen prijsverhogingen uit zonder vertrouwen in je nieuwe tarieven
Prijs verhogen, of niet?
As ondernemer je prijzen verhogen is een strategische stap. Door rekening te houden met factoren zoals kosten, waarde, concurrentie en klantreacties, vind je een goede balans tussen het behouden of vergroten van je winst en het behouden van klantloyaliteit. Wees open en eerlijk in je communicatie met klanten en benadruk de toegevoegde waarde die je blijft bieden. Met de juiste aanpak is het verhogen van je prijzen succesvol en laat je je bedrijf groeien, terwijl je klantrelaties intact blijven of zelfs verbeteren en meegroeien.
Klaar voor nog meer bedrijfsgroei?
Wil je meer verkopen, meer omzet draaien en je winst maximaliseren? Activaa helpt. We helpen je met het verbeteren van je cijfers, administratie en bieden een sterk staaltje businesscoaching. Zullen we een virtuele kop koffie doen en bekijken wat jouw mogelijkheden zijn?