Wat doe je als niemand in jouw bedrijfsplannen gelooft?

Als je ondernemer bent, barst je waarschijnlijk van de ideeën. Een nieuw product, een andere dienst of misschien wel een heel nieuw bedrijf erbij. Jij vindt het een briljant idee, maar wat vindt de rest? Zolang je idee in je hoofd zit, is het veilig. Op een gegeven moment moet je het toch delen, als je wil dat je idee werkelijkheid wordt. En dan gebeurt het: jij vindt het een gouden ei, maar je bent ook echt de enige. Wat doe je als niemand in jouw bedrijfsplannen gelooft?

Het kan soms hartstikke eng zijn om je idee te delen. Misschien omdat je bang bent dat iemand er met jouw idee vandoor gaat. Of omdat je opziet tegen de reacties. Een bedrijfsplan is best kwetsbaar: je geeft iemand een inkijkje in je hoofd. En als iemand je idee afkraakt, dan voelt dat soms als een persoonlijke aanval. Hier lees je waarom het slim kan zijn je ideeën wel te delen én wat je doet als niemand je idee ontvangt zoals je hoopte.

Bedenk vooraf met wie je je ideeën deelt, wanneer je dat doet en waarom

Je idee delen met je ouders, je partner of een goede vriend klinkt heel leuk, maar is het dat ook? De kans is groot dat zij je vooral willen steunen door te zeggen dat het fantastisch is — ook als ze dat eigenlijk niet vinden. Maar de kans is ook net zo groot dat zij je willen behoeden voor hun eigen angsten. Allemaal hartstikke goed bedoeld; je koopt er alleen niet echt iets voor. Zeker niet als zij niet jouw ideale klant zijn.

Er zijn ondernemers die liever helemaal niets delen met anderen, totdat het echt staat. Ben jij een ondernemer die nog twijfelt of liever wel met anderen deelt? Dit zijn redenen om het wél te doen.

Breid je netwerk uit

Een van de fijne dingen aan je idee wel delen: mensen kennen mensen. Er kan zomaar iemand zijn die er al ervaring mee heeft. Of iemand die weer iemand kent die jou precies met dat ontbrekende puzzelstukje kan helpen.

Neem complimenten in ontvangst

Waar iedereen blij van wordt: complimenten. Er zijn altijd mensen die niet in je plannen geloven, net zoals dat je kritische reacties krijgt. Maar het allerleukste: complimenten vangen! Veel mensen groeien daarvan en dat kan je idee best eens ten goede komen.

Maar… wat doe je als je geen complimenten krijgt? Sterker nog: níemand gelooft in jouw idee. Wat dan?

Ga op zoek naar gelijkgestemden

Vaak projecteren we onze eigen angsten en belemmeringen op anderen. Als jij uit loondienst gaat en naar de andere kant van het land verhuist, je baan opzegt en je in het diepe stort als ondernemer, zullen mensen goedbedoeld zeggen dat zij dat nooit zouden doen en dat het ‘waarschijnlijk wel heel lastig is om daar nieuwe klanten te vinden’. Veranderingen zijn voor veel mensen eng, dus ze wijzen je op de beren op de weg en ze willen liever dat jij de oude blijft. Wat helpt: je cirkel uitbreiden! De mensen waar jij nu mee omgaat, kennen jou waarschijnlijk al wat langer. Misschien ben jij wel veranderd en zij niet. Of groeiden zij juist een andere kant op. Geen nood aan de man! Omring jezelf met mensen die jou en je idee wél snappen en toejuichen. Andere mensen bieden je weer een andere blik. En feedback van gelijkgestemden is zo veel waardevoller.

Gebruik de confrontaties als input

Kritische noten? Dat mag best, als jij daar ook behoefte aan hebt. Heb je geen zin in meningen van anderen? Deel je idee dan vooral niet of zeg er meteen bij dat het jou vooral helpt om (in deze fase) alleen maar complimenten te krijgen. Natuurlijk ben je ook helemaal vrij om te zeggen dat het genoeg is met die kritiek. Je hóeft niet naar alle meningen te luisteren. Sta je er wel voor open? Gebruik de confrontaties en de feedback dan als waardevolle input. Jíj gelooft in jouw idee en elke drempel die iemand anders opwerpt is voor jou weer te gebruiken om in bijvoorbeeld je marketing onderuit te halen. Je ontdekt van alles over anderen en hun interesses en over hoe zij jouw idee ontvangen.

Blijf altijd in jezelf geloven

De schrijfster van Harry Potter, JK Rowling, is héél vaak afgewezen. Walt Disney werd ontslagen vanwege ‘een gebrek aan creativiteit’. Oprah Winfrey werd de laan uitgestuurd, omdat ze niet geschikt zou zijn voor televisie. Einstein begon pas met praten toen hij vier was. Thomas Edison deed meer dan duizend(!) pogingen om de gloeilamp uit te vinden. Het werk van Vincent van Gogh werd pas na zijn overlijden op waarde geschat — tijdens zijn leven verkocht hij maar één schilderij, aan een vriend. Stephen King gooide in eerste instantie zijn allereerste boek weg; het was zijn vrouw die het boek redde. Michael Jordan ‘was niet goed genoeg’ voor het basketbalteam van zijn high school. Steven Spielberg werd drie keer afgewezen door de School of Cinematic Arts van de University of Southern California. Uiteindelijk zijn ze allemaal héél succesvol geworden. Wat ze gemeen hebben? Ze zijn altijd in zichzelf blijven geloven.

Als niets lijkt te helpen: werk gewoon hard door. In stilte. De mooiste avonturen beginnen in je hoofd.

Blijkt je idee, of het resultaat ervan, toch niet te zijn wat je hoopte? Lees dan waarom falen goed voor je is.

Behoefte aan advies en businesscoaching?

Bij Activaa denken we met je mee. Om het beste uit jezelf én je onderneming te halen. We houden van goede koffie, goed ondernemen en goede gesprekken. En dus van goede ideeën. Neem je contact met ons op?